CLA og fedtforbrænding


Når fedtforbrænding står øverst på dagsordenen, er gode råd dyre og det kan være svært at finde rundt midt i junglen af fedtforbrændende kosttilskud. Jeg vil i denne artikel sætte CLA under lup og afgøre, om det kunne være noget, der kan hjælpe din kost.

I denne artikel vil du have følgende spørgsmål besvaret:

 

  • Er der videnskabeligt belæg for, at CLA øger fedt tab?
  • Hvordan ville CLA, så kunne der stimulerer fedtforbræning?
  • Hvor meget CLA behøver du indtage for at opnå en effekt?


CLA er en gruppe af fedtsyrer, som indeholder mindst 28 forskellige varianter af linolensyre, som er en omega-6 fedtsyre. Det, som er mest udbredt i vores kost, er cis-9, trans-11 CLA, der findes primært i kød og mejeriprodukter.

Virker det?

CLA er et af de emner, der tiltrak megen opmærksomhed i forskningsverdenen, og det er først og fremmest dennes virkning på kroppens sammensætning er blevet undersøgt. I studier med mus havde de mus, der blev fodret med CLA 60% mindre kropsfedt end mus i kontrolgruppen. Den CLA fedtsyrer der blev noteret for at have størst indflydelse på kropssammensætning var trans-10, cis-12 (T-10, C12-CLA), som ikke findes i væsentlige mængder i visse fødevarer. Trans og cis er bare en måde at angive strukturen af fedtsyren, og jeg vil for nemheds skyld bruge betegnelsen T-10, C12-CLA.

Resultaterne fra studier af mennesker er ikke så entydige. Der findes en række studier, hvor ingen signifikante resultater kunne noteres, men mange studier har også vist positiv effekt. I en såkaldt oversigtsartikel, som sammenfatter en række studier, blev det bemærket, at tilskud af CLA med en høj andel af T-10, skyldes C12-CLA et vægttab på 0,09 kg pr. uge. Dette kan synes ubetydeligt, men faktum er, at studiet blev udført på amerikanske forsøgspersoner, hvor den gennemsnitlige vægtændring var plus 0,4 kg pr. uge. For at opnå et vægttab i stedet for vægtøgning blot ved at indtage nogle ekstra CLA er faktisk ret bemærkelsesværdigt.

Sammenfattende kan sige, at CLA-studierne på mennesker er af forskellige resultater. På grund af selve udformningen af studierne, varierer de meget, så er det ofte vanskeligt at sammenligne dem. Jeg bliver ofte spurgt, om der er nogen studier, der støtter virkningen af CLA på mennesker og svaret på det spørgsmål er ja. I sidste ende er det op til dig som læser at foretage den endelige vurdering.


CLA i kosten

CLA er som nævnt i kød- og mejeriprodukter. Dog findes de biologisk aktive transfedtsyrer T-10, C12-CLA ikke i nogen væsentlig udstrækning. Generelt indeholder kød fra græs-fodret dyr mere CLA end dem, der spiser korn. I de studier, som har vist et tab af vægt efter tilskud af CLA har en dosis på 3,2 g / dag været anvendt. Det er faktisk mere end 10 gange så meget, som vi normalt får i vores kost.

Bivirkninger

Ingen kendte.

Hvordan fungerer CLA?

Hvis du er blandt mennesker, der virkelig har brug for at vide, hvordan alting fungerer i detaljer, så er du sikkert nysgerrig efter at vide, hvordan CLA kunne føre til en bedre kropssammensætning. Det er som nævnt CLA-fedtsyrer, som har fået navnet T-10, C12-CLA, som synes at have størst effekt på kropssammensætning. Det er blevet bemærket i studier, at CLA-fedtsyrer både kan hæmme aktiviteten og produktionen af et bestemt enzym, der er central for dannelsen affedtsyrer. Dette enzym kaldet SCD og er nødvendige for at enkeltumættede fedtsyrer kan dannes. I studier med mus hvor dannelsen af SCD har været hæmmet, observerede man et øget energiforbrug og opregulering af fedtforbrændende enzymer.



Ud over denne effekt så hæmmer CLA også aktiviteten af enzymet lipoprotein lipase (LPL), som er ansvarlig for at fedtsyrerne transporteres til fedtcellerne, hvor de er lagres. Præcis hvordan LPL påvirkes af CLA er ikke klarlagt og det vil tage flere studier for at sikre dets virkningsmekanisme og effekt.

Vi (mennesker) er bestemt ikke mus og vores fysiologi er forskellige i mange henseender. Det er dog vigtigt at understrege, at selvom der ikke foreligger studier, betyder det ikke, at der ikke er en effekt. Dette vil fremtidige studier fortælle og indtil videre, må du som læser danne din egen vurdering af de faktiske omstændigheder, der er indeholdt i den nuværende situation.

Resumé

Selv om effekten ikke er så dramatisk hos mennesker som hos rotter, kan det i det mindste være værd at forsøge med CLA under diæt eller måske se, om det kan hjælpe med at forhindre den normale vægtøgning.

Undersøgelser har vist, at CLA synes at handle først og fremmest ved at forhindre aflejring af fedt i fedtceller.

De fedtsyrer, der synes at være den mest potente er T-10, C12-CLA, som vi ikke får i vores normale kost

I de studier hvor CLA har vist sig at have en effekt, har mængden af ??CLA var omkring 3 gram om dagen

Referencer

 

Steck SE, Chalecki AM, Miller P, Conway J, Austin GL, Hardin JW, Albright CD, Thuillier P. Conjugated linoleic acid supplementation for twelve weeks increases lean body mass in obese humans. J Nutr. 2007 May;137(5):1188-93.

 

Plourde M, Jew S, Cunnane SC, Jones PJ. Conjugated linoleic acids: why the discrepancy between animal and human studies. Nutr Rev. 2008 Jul;66(7):415-21.

 

Whigham LD, 2001 Jul;40(4):283-98. Prog Lipid Res. Watras AC, Schoeller DA. Efficacy of conjugated linoleic acid for reducing fat mass a meta-analysis in humans. Am J Clin Nutr. 2007 May;85(5):1203-11.

 

Pariza MW, Park Y, Cook ME. The biologically active isomers of conjugated. Prog Lipid Res. 2001 Jul;40(4):283-98.

Var denne information brugbar?   Ja   Nej
Tak for din mening!
Skrevet af John Gröntvedt