Kokosolie

Kokos er ikke længere bare pynt på bagværk, men betragtes nu som helsekost. Kokosfedt er i den senere tid kommet på mode efter i flere år at have været stemplet som dårlig fedtkilde. Faktum er, at den indeholder god fedt, som på en unik måde forbrændes af kroppen uden at lagres.

  • Hvorfor er kokosfedt sundt?
  • Kokosfedt og fedtforbrænding
  • Anvendelsesområder

Hvorfor er kokosfedt sundt?

Kokosnødden er en umulig nød at knække, derfor er det meget heldigt, at vi nu kan få fedtet fra nødden serveret i en glaskrukke. Kokosnødden er egentlig ikke en nød, men en frøplante, og den består af det hvide kød og en væske, som i daglig tale kaldes kokosmælk. Fedtet udvindes ved en kold og skånsom proces, hvor alle næringsstoffer bevares, ligesom den karakteristiske smag og lugt. Extra virgin kokosolie skal ikke forbindes med den sølvpakke, som sælges i butikkerne. Det kokosfedt er hærdet og har dermed mistet alle sine gode egenskaber.

Kokosfedtet er unikt blandt vegetabilske fedtstoffer, da det indeholder mættede fedtsyrer. Af den grund har kokossen længe haft et dårligt rygte og er blevet anset for at være et usundt fedtstof. Men faktum e,r at kokosfedtet består af såkaldt MCT-fedt, dvs. mellemlange fedtsyrer, som kroppen hellere forbrænder som energi end lagrer i fedtvævet. MCT er vandopløselig og anvendes af leveren som brændstof. Det, som ikke anvendes direkte, går ud i blodet og videre til musklernes mitokondrier, hvor det anvendes som energi.

Kokosfedt indeholder også laurinsyre, som potentielt har antibakterielle egenskaber. Laurinsyre omdannes i tarmen til monolaurin, som beskytter mod bakterier. I modermælk forekommer laurinsyre, som her beskytter barnet mod infektioner. 

Kokosfedt og forbrænding

Vi har allerede konstateret, at kokosfedtet består af MCT-fedt, som lettere end andre fedtsorter forbrændes som energi i kroppen. Det er i sig selv naturligvis positivt for den, som vil undgå at tage på, og man skal heller ikke glemme, at man har skiftet sine traditionelle mættede fedtstoffer ud. Desuden har det vist sig, at kroppen forbrænder kokos på en måde, som frigiver varme, hvilket medvirker til en øget forbrænding.  Kokosfedtet har en evne til at mætte godt og har i studier vist sig at kunne medvirke til en øgning af det gode kolesterol HDL.

Anvendelsesområder

Kokosfedt har mange anvendelsesområder. Det fungerer både til madlavning og bagning og som fedtstof på brød eller i smoothies. Det er til og med et godt hudplejeprodukt. Til forskel fra andre vegetabilske fedtstoffer tåler kokosfedtet opvarmning godt uden at oxidere, takket være sine mættede fedtsyrer. Kokosfedt kan opbevares ved stuetemperatur og er flydende ved 24 grader.

Skift dit normale mættede fedt ud med eksotisk kokosfedt og oplev forskellen!

Var denne information brugbar?   Ja   Nej
Tak for din mening!