Vælg den rette gainer

”Gainer” betyder ”forøger”, og den primære anledning til at tage en gainer er netop at tage på i vægt. En lige så almindelig årsag er at optimere restitutionen og maksimere sine træningsresultater. Enhver der træner kan have nytte af en gainer, så lad ikke navnet afskrække dig.

  • Hvad er en gainer?
  • Hvem har brug for en gainer?
  • Forskellige typer gainers

Hvad er en gainer?

En gainer indeholder hurtige kulhydrater og proteiner i en velafbalanceret blanding med henblik på at sikre optimal restitution og muskelopbygning. Efter træning har kroppen brug for nye kulhydrater for atter at kunne få næring, samt af proteiner til at reparere væv og muskler. En gainer passer godt efter alle typer træning og som mellemmåltid for enhver der vil gå op i vægt.

Proteinet i en gainer skal være let fordøjeligt og af god kvalitet, og især valleprotein er velegnet. Også ægge- eller sojaprotein kan dog anvendes og er gode alternativer for dem, som ikke vil eller kan indtage mælkeprodukter. De anvendte kulhydrater kan typisk være maltodextrin eller dextrose som optages meget hurtigt i kroppen.

Hvem har brug for en gainer?

En gainer efter træning er godt for alle, eftersom det forbedrer restitutionen, og et tilskud af kalorier lige efter træingen mindsker risikoen for eksempelvis forkølelse. Mange har gjort det til en vane at spise protein lige efter træning, men kulhydrater er mindst lige så vigtige – så glem dem ikke! Selv om du er på diæt, er en gainer at foretrække, eftersom du så har brug for at optimere restitutionen. Derimod kan du mindske mængden en del for at undgå et kalorieoverskud.

Vil man øge i vægt, kan man tage en gainer flere gange om dagen som mellemmåltid, og altså ikke bare kun efter træning. En til to gange om dagen samt efter træning plejer at være passende.

Forskellige typer gainers

En almindelig gainer indeholder mellem 20 og 30 gram protein samt 20 til 70 gram kulhydrater. En lavere mængde kulhydrater passer godt, hvis man har en lav kropsvægt eller er på diæt, mens en større mængde er passende, hvis man er tungere eller vil opbygge muskler.

Der findes mere energirige gainers med højere mængder kulhydrater, hvis man ønsker hurtigt at tage på i vægt eller har en meget aktiv livsstil. En sådan gainer kan indeholde et energiindtag på op til 900 kcal pr. portion.

Visse gainers indeholder desuden nyttige fedstyrer, vitaminer og mineraler, ekstra tilskud af aminosyrer eller forskellige former for kreatin. Hvis du samtidig anvender andre tilskud, skal du være påpasselig med ikke at indtage for store mængder af enkelte stoffer.

Var denne information brugbar?   Ja   Nej
Tak for din mening!