Vælg det rette kosttilskud

At finde vej i udbuddet af kosttilskud kan være en ren jungle, hvis man er nybegynder. Denne guide er for dig, som endnu ikke ved, hvad der passer netop dig bedst, men gerne vil i gang. Afhængig af hvad du er ude efter, kan du måske drage nytte af følgende forslag.

  • Almen sundhed
  • Vægttab
  • Opbygning af muskler
  • Udholdenhed
  • Mental præstation

Almen sundhed

Det er vores livsstil, der afgør vores sundhed. En sund kost og regelmæssig motion er nødvendig for at kunne nå sine mål og være frisk. Og hvis du af en eller anden årsag har svært ved at få tilstrækkeligt med et vigtigt stof i dig, er der hjælp at hente i form af forskellige kosttilskud.

Omega-3 er en vigtig fedstyre, som vi primært får i os ved at spise fed fisk. Mange har dog svært ved at indtage tilstrækkelig mængder, og hvis du ikke spiser fisk flere gange om ugen, kan et tilskud af fiskeolie være et velegnet alternativ. Ønsker du ikke at spise fiskeolie, findes der i stedet linoliefrø i flydende- eller kapselform.

Kalcium får vi typisk i os ved at spise mælkeprodukter. Så hvis man ikke indtager tilstrækkelige mængder mælkeprodukter, må man i stedet tage et kalciumtilskud, som er en enkel og billig måde at holde knoglerne stærke. Magnesium findes ofte i tilskud sammen med kalcium, da dette stof kan siges at have den modsatte funktion for kroppen.

Jern er et vigtigt mineral for gravide og kvinder i den fødedygtige alder. Kvinder som menstruerer, mister en lille mængde jern hver måned og risikerer at få for lidt i sig igen. Gravide har brug for et tilskud af jern, for at fostret skal kunne udvikles normalt. Jern indgår desuden ofte i multivitaminer som er særligt rettet mod kvinder. Vegetarer kan også have brug for ekstra jern, da hovedparten af det jern vi får i os kommer fra kød.

D-vitamin dannes først og fremmest i huden, når vi udsættes for sollys. Derfor kan det være svært at få tilstrækkelige mængder i kroppen under de mørke danske vintermåneder. D-vitamin spiller en vigtig rolle for vores skelet og immunsystem.

Folinsyre, eller folat og vitamin B9 som det også kaldes, indgår i de fleste multivitaminer og fås også som selvstændigt tilskud. Det gennemsnitlige indtag i Danmark ligger under eksperternes anbefalinger, men man bør især spise et tilskud, hvis man er gravid eller planlægger at blive det. Fostret har brug for det i sit tidlige stadium, for at barnet skal kunne udvikle sig ordentligt.

Vægttab

Mange ønsker at gå ned i vægt, enten fordi de har lagt sig for meget ud, eller fordi de som sportsfolk skal gennemgå en diætperiode op til en konkurrence. Sørg for at få rigeligt med livsnødvendige vitaminer, mineraler og fedtsyrer i kroppen under en slankekur. Der findes flere forskellige typer kosttilskud som kan bidrage til vægttab og fedtforbrænding, men det er også vigtigt for dig at få godt med motion, hvis din målsætning skal lykkes.

Måltidserstatninger i form ar shakes eller bars er populære i forbindelse med vægttab. Enten som erstatning for alle måltider under en kur, eller måske bare enkelte af dem hver dag. De fleste erstatninger indeholder alle de vitaminer og mineraler, der er behov for til at undgå mangel. Metoden fungerer, fordi den giver et stort kalorieunderskud, men det kræver selvsagt, at man i øvrigt holder en sund livsstil.

Fibre i form af glucomannan svulmer op i maven, således at mæthedsfølelsen øges, og man holder sig mæt i længere tid. Det kan være en effektiv måde at mindske sit madindtag og nå ned i vægt. Hvis man ikke vil spise fibrene som de er, findes de som tilskud i tabletform.

Fedtforbrændende kapsler findes i et hav af varianter, men fælles for dem er, at de indeholder en række aktive stoffer som øger forbrændingen. Almindelige stoffer er koffein, grøn te, chiliekstrakt med mere.

Kalcium i form af pyruvat er et almindeligt tilskud til fedtforbrænding og øget udholdenhed. Pyruvat indgår i kroppens energiskabende proces, citronsyrecyklussen, og deltager i kroppens fedtforbrænding.

Opbygning af muskler

At opbygge muskler og blive stærk er en velkendt målsætning i fitnesslokalet. Det kræver stort engagement for at kunne lykkes, og de fleste mærker fremgang ved at tilføje forskellige typer kosttilskud til den daglige kost.

Proteintilskud der topper listen over anbefalinger til folk som vil have større muskler. Det er protein, der opbygger vores muskler, og der er behov for tilskud for at de kan vokse. Proteinpulver øger mængden af protein i kosten og egner sig også godt som mellemmåltid. Der findes forskellige typer med hver deres oprindelse og optagelsesevne, men valle er det mest almindelige.

Gainer er et sikkert kort, når man stræber efter at tage på i vægt. Det består af hurtige kulhydrater og protein i forskellige mængder. Det egner sig godt som restitution efter alle typer træning, og kan endda drikkes som mellemmåltid hvis man vil tage på.

Kreatin tager man i små doser inden træningspasset for at øge sin muskel-pump og præstationsevne. Kreatin findes i vores muskler og udnyttes hurtigt under øget intensitet. Et tilskud af dette øger indlagringen og fører til, at man kan træne hårdere og dermed hurtigere får større muskler. De mange beviser på at det virkeligt fungerer, har gjort det yderst populært blandt bodybuildere. Der findes flere typer kreatintilskud som også indgår i kategorien præstationsfremmende tilskud.

Aminosyrer udgør fundamentet i protein og findes derfor i alle proteintilskud. Ønsker man at øge indtaget af særlige aminosyrer, findes de typisk som piller og pulvere. Forskellige aminosyrer tages til forskellige formål, men det endelige resultat er som oftest større muskler via øget præstationsevne.

Udholdenhed

Hvis man vil have mærkbare resultater, skal man ikke være bange for at tage en chance. Der findes mange metoder til at øge præstationsevnen og på sigt opbygge muskler.

Pre-workout findes der rigeligt af i både pulver- og pilleform. Meningen er at indtage det inden træning for at få en opkvikkende effekt og være i stand til at yde mere. Der findes flere varianter, men de fleste indeholder en række opkvikkende stoffer som koffein, præstationsfremmende kreatin, aminosyrer samt visse mineraler.

Beta-alanin er en essentiel aminosyre som har vist sig at kunne øge mælkesyretolerancen. Den henvender sig især rette til udøvere af udholdenhedssport, men er også god ved styrketræning med mange gentagelser.

Sportsdrikke, geleer og energibars består af meget hurtige kulhydrater, der forsyner kroppen med den energi og de mineraler som går tabt under lange træningspas. Der findes flere varianter med forskellige kulhydrater, og nogle af dem kan indeholde ingredienser som koffein og protein.

Mental præstation

”Krop og knop” er tæt forbundet, for det ene fungerer sjældent særlig godt uden det andet. Hvis du ønsker synlige resultater for kroppen, kan det mentale være lige så vigtigt som det fysiske.

Vitaminer og mineraler. Der findes flere vitaminer og mineraler som bidrager til at mindske træthed og udmattelse. Blandt andet folinsyre, jern, magnesium, niacin og riboflavin samt vitamin B6, B12 og C. Pantotensyre, eller vitamin B5, har vist sig at være i stand til at kunne øge den mentale præstationsevne og mindske træthed og udmattelse.

Koffein er et velkendt hjælpemiddel til at blive opkvikket og mindske følelsen af anstrengelse. Koffeintilskud plejer at være højdoserede, så vær forsigtig hvis du er overfølsom over for koffein eller i øvrigt drikker masser af kaffe i dagens løb.

Rosenrod er en urt der længe har været anvendt til at give folk flere kræfter og skærpe opmærksomheden. Rosenrod giver øget fokus og koncentration, og præcis som koffein anbefales det at indtage tidligt på dagen, så nattesøvnen ikke forstyrres.

Var denne information brugbar?   Ja   Nej
Tak for din mening!