Vælg det rette proteinpulver

Det kan være svært at vælge, hvilket proteinpulver man skal købe. Der findes nemlig mange typer, som alle påstås at være bedst. Vi hjælper dig med at skille begreberne, så du kan vælge det rette proteinpulver til dine behov.

De mest almindelige proteinsorter i kosttilskud er:

  • Valle - hurtigt optag
  • Kasein - langsomt optag
  • Æg - mellemhurtigt optag
  • Soja - mellemhurtigt optag

Valleprotein

Valleprotein kommer fra mælk og er det protein som har den højeste biologiske værdi (BV). BV angiver kvaliteten af proteinet og måles via den mængde essentielle (livsnødvendige) aminosyrer, det indeholder.

Valleprotein optages hurtigt i kroppen og fungerer derfor godt i forbindelse med træning og om morgenen. Efter et træningspas vil proteinet hurtigt optages i din krop, så du kan få gang i restitutionen og gendannelsen af musklerne, og om morgenen vil du få proteinniveauerne op efter nattens faste. Valleprotein er derfor det der oftest findes i en gainer.

Du kan endda anvende valleprotein til at øge proteinmængden i hoved-eller mellemmåltider. For til trods for valleproteinets hurtige optagelsesevne bevirker måltidernes sammensætning, at det optages langsommere. Hvis du bare skal bruge én type proteinpulver, anbefaler vi valle.

Vær opmærksom på at vallekoncentrat indeholder laktose, hvis du er laktoseintolerant (isolat og hydrolysat er dog i princippet laktosefrit), og at valleprotein er fremstillet af mælk, hvis du mælkeproteinallergiker.

Kasein

Kasein kommer også fra mælkeprotein. Kasein er rigt på calcium og optages meget langsomt takket være sin komplekse struktur.  Af samme grund egner kasein sig bedst inden nattesøvn eller hvis der går lang tid mellem måltiderne.  

Mange som er i en muskelopbygningsfase vælger at tage kasein inden sengetid for konstant at have høje niveauer af opbyggende aminosyrer i blodet og dermed modvirke nedbrydningen af muskelmassen.

Kasein mætter desuden meget effektivt og passer derfor glimrende under diæt.

Æggeprotein

Proteinpulver fra æg har en optagelseshastighed som er lidt langsommere en valle, men ikke lige så langsom som kasein. Derfor fungerer det godt som en mellemting mellem de to. Æggeprotein har også et meget højt BV.

Æggeprotein er perfekt for laktoseintolerante og mælkeproteinallergikere. Produktet er det mest højkvalitative alternativ til valle og passer lige godt til maden, som mellemmåltid og i forbindelse med træning.

Sojaprotein

Sojaproteinisolat er et rent sojaprotein renset for de hormonlignende stoffer som findes i sojabønner. Det kan derfor indtages af både mænd og kvinder. Sojaprotein er et vegetabilsk protein som er komplet i sig selv. Indholdet af essentielle aminosyrer, uanset hvilken type, er derfor ikke for lavt, hvilket da også understreges af, at det har en højere biologisk værdi end eksempelvis kasein. Sojaprotein er et ganske langsomt protein.

Sojaprotein er perfekt for dig, som er veganer og vil indtage protein i topkvalitet helt uden animalske stoffer. Kan også sagtens anvendes som allroundprotein.

Man bør undgå rene sojaproteinkoncentrater, da de indeholder såkaldte fytoøstrogener som kan have østrogene egenskaber. Hold dig til et isolat!

ProteintypeVelegnet
ValleOm morgenen og i forbindelse med træning
KaseinTil mellemmåltid og om aftenen
ÆgAllroundprotein for laktoseintolerante og mælkeproteinallergikere
SojaAllroundprotein for veganere
Var denne information brugbar?   Ja   Nej
Tak for din mening!