Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Alt hvad du behøver at vide om kollagen

Kollagen er et kropsspecifikt stof, der findes i al bindevævsstruktur, såsom led, brusk, hud og hår. Kollagen som tilskud er steget i popularitet de seneste år og bruges præcist til at styrke kvaliteten i et af disse områder.

  • Hvad er kollagen?
  • Kollagenets funktion
  • Forskellige typer af kollagen
  • Kosttilskud

Hvad er kollagen?

Bortset fra vand er kollagen det dominerende stof i vores krop og opbygger blandt andet hud, sener og knogler. Kollagen er et protein, der består af flere forskellige aminosyrer, og der er flere forskellige typer kollagen i vores krop med forskellig mængde og sammensætning af aminosyrer. De mest kendte typer kollagen er type 1, 2 og 3 eller kollagen type I, II, III, som de også kaldes. Kollagen type 1 og 3 findes almindeligvis i hud, muskler og knogler, mens kollagen type 2 findes i store mængder i led og brusk. De forskellige typer kollagen forekommer i større eller mindre omfang i forskellige dele af kroppen. Men det er kollagen type 1 som dominerer og står for ca 90% af alt kollagen i kroppen. De aminosyrer, der er mest forekommende i de forskellige typer kollagen, er glycin, prolin og hydroxyprolin.

Boost med kollagen for en smuk og glat hud, stærkt hår og stærke negle.Kollagen styrker hud, hår og negle.

Kollagenets funktion

Omkring en tredjedel af kroppens protein består af det fiberproteinet kollagen, og det findes i hele vores bindevævsstruktur. I leddene giver kollagenet en bøj- og trækstyrke til skelettet og udgør en strukturel enhed i bindevævet, hvor det giver støtte og beskyttelse mod ekstern stress og belastning. Kroppen producerer selv dette protein gennem tilgængeligheden af aminosyrer og opbygger strukturen hele tiden. Parallelt med dette sker der også en konstant nedbrydning af proteinet som en meget modstridende kraft.

Cirka 70% af huden består af kollagen. Som små børn har vi fuld adgang til kollagen, og det er også derfor, vi derefter kan lave grimasser uden at få rynker. Produktionen af ??kroppens eget kollagen falder derefter, når vi bliver ældre, mens nedbrydningen fortsætter i samme hastighed, hvilket fører til en tyndere hud med fremtrædende linjer og rynker.

Forskellige typer af kollagen

Kollagen type I - Kollagen type 1 forekommer i store mængder i hud, hår og negle såvel som i knogler. Det findes også i tænder, sener, ledbånd, interstitielvæske og organer. Denne type kollagen står for op til 90% af alt kollagen i kroppen. Kollagen hjælper blandt andet med at gøre huden hydreret og elastisk, hvilket igen gør linjer og rynker mindre synlige. Kollagenet styrker også svage eller beskadigede negle og hjælper med at reducere hårtab og gør dermed håret tykkere og sundere. Denne type kollagen bruges flittigt i kosttilskud til hud, hår og negle.

Kollagen type II - Kollagen type 2 findes hovedsageligt i led og brusk og er det dominerende protein i ledbrusk. Dette gør kollagen type 2 populær at tilføje i kosttilskud for sunde led.

Kollagen type III - Kollagen type 3 findes som kollagen type 1 i huden, men også i muskler og blodkar.

Kollagen type IV- Kollagen type 4 findes hovedsageligt i basalmembranen.

Kollagen type V- Kollagen type 5 ligner kollagen type 1 og findes hovedsageligt i cellekulturer, fostervævet og i interstitielvæske.

Kollagen type IV- Kollagen type 6 findes hovedsageligt i interstitielvæske.

Kollagen til sunde led.Pas på dine led med kollagen.

Kosttilskud

Vidste du, at

  • Kollagen opbygger hud, hår, negle, knogler og brusk.
  • Hele 30% af alt protein i kroppen består af kollagen.
  • Rynker, cellulite, muskel- og ledsmerter kan indikere kollagenmangel.
  • At motionere regelmæssigt kan hjælpe med at opretholde niveauet af kollagen i kroppen.
  • Kollagenproduktionen i kroppen begynder at falde i en alder af 25 år.
  • Kollagen er sikkert at bruge i lang tid og har indtil videre ingen kendte bivirkninger.

I dag er der mangel på kollagen i moderne mad. Årsagen til dette har at gøre med vores kost, der indeholder meget kød, dvs. dybest set kun muskelvævet fra dyret, i modsætning til før da vi spiste alle dele som tarm, brusk og hud og lavede afkog på skroget. For så at optimere kroppens produktion af kollagen kan du tage et kollagentilskud.

Kollagen som kosttilskud forekommer både som en ingrediens og som et individuelt tilskud og fås som flydende, pulver og i kapselform. Kollagentilskud er både populært hos dem, der ønsker at tage sig af deres hud og hår, og dem, der ønsker at bevare deres mobilitet i leddene. Det kan enten være for dem, der træner meget og slider på leddene, eller dem der af en anden grund føler svækkede led.

Tilskud med kollagen findes både fra animalske og vegetabilske kilder. For at absorptionen i kroppen skal være så god som muligt, er kollagenet allerede nedbrudt i et såkaldt hydrolysat, så kroppen ikke skal nedbryde det i mindre dele, før den kan optage det.

Kollagen

 
Collagen Beauty Shot
 
Kollagenpulver
 
Collagen Skin & Nails
 
Core Collagen Pro
 
Collagen Plus
 
Collagen Bovint

Kollagen og vitamin C.

Vitamin C bidrager til normal kollagendannelse, og denne vigtige antioxidant hjælper også med at beskytte kroppens celler mod oxidativ stress. Vores krop kan ikke producere vitamin C selv, og derfor er vi nødt til at tilføje det gennem kosten. Derfor er det også almindeligt at tilføje C-vitamin sammen med kollagenprodukter, fordi de går hånd i hånd for blandt andet at hud, brusk, tænder og knoglestruktur fungerer normalt.

Hvor meget kollagen skal du tage dagligt?

En anbefaling er at tage omkring 5-10 gram kollagen om dagen. Det er vigtigt, at kollagenet er af høj kvalitet og helst uden unødvendige tilsætningsstoffer. Da vitamin C er vigtigt for kollagensyntese, kan du med fordel investere i et kollagentilskud, der indeholder tilsat C-vitamin. Du vælger, om du vil have et kollagentilskud som kapsler, pulver eller i flydende form. Det er en smagssag, hvad man foretrækker. Kapsler er lette at tage, mens et pulver er let at blande i drikkevarer, yoghurt eller smoothies.

Hvor længe skal du spise kollagen?

Du kan med fordel spise kollagen dagligt hele året rundt. For at bemærke en effekt skal du mindst tage det over en periode på 3 måneder.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej