Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Hjemmetræning - Tabata

Det er vigtigt at huske at træne kondition, jo bedre kondition desto mere har du overskud når du skal styrketræne. Denne træning er bygget på intervaller og vil virkelig sætte mælkesyren på prøve, hvis du tør maksimere og udfordre dig selv.

Hvad er tabata?

Træningen består af 5 øvelser, som du skal gennemføre i tabataform. Tabata er en trænings- og intervalform hvor én runde indeholder 8 intervaller á 20 sekunder, med 10 sekunder mellem hvert interval. En runde er i alt 4 minutter. Efter første runde har du 1 minuts hvile inden anden runde begynder med 20 sekunders arbejde, 10 sekunders hvile til du har gennemført 8 runder af 20 sekunders intervaller.

Værd at vide: Uanset øvelsen skal du huske på din holdning, bløde bevægelser med skuldrene, læne brystet lidt fremad og holde dig oprejst.

Træningen

Øvelser i træningen

  1. Halvburpees
  2. Armbøjninger
  3. Skøjteløb
  4. Stående planke
  5. Sumo hop

20 sek arbejde x 10 sek hvile x 8 runder - Hvil 1 minut før næste øvelse

Halvburpees

  • Stram din mave op
  • Sænk skuldrene
  • Hænderne klapper bag hovedet øverst, dette for at bringe hoften ud

Armbøjninger

  • Hænderne parallelt med brystet
  • Skulderblade sammen og ned mod bagdelen
  • Let spændingen i hele kroppen, også ben og bagdel

Arbejd hårdere? Sæt dine fødder på en stol eller sofa eller lav eksplosive push-ups med et klap.

Skøjteløb

  • Udfordre dig selv og komme så dybt ned som muligt
  • Skub ordentligt væk og kom så langt til siden som muligt

Gående planke

  • Hænderne placeres parallelt med brystet
  • Sænk skuldrene ned mod bagdelen
  • Stabil hofte, prøv at holde din hofte lige under hele øvelsen

Sumo hop

  • Hop og land med spredte ben og siden sammen igen
  • Kom dybt ned og eksplosivt tilbage
  • Find dig eget tempo og øg det

Tip! Download en tabata-app for at holde styr på tiden og runderne. Der er også playlister på spotify, der får dig op i tempo og holder dig igang.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej