Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Hvad er træning? Et indblik i vores forskellige træningsformer

Træning er ikke bare at gå i træningscenteret, det er en fysisk aktivitet for at forbedre eller vedligeholde f.eks. styrke, kondition og mobilitet. Vi har alle forskellige smag og præferencer, og det gælder også for motionsformerne. Det vigtigste er at finde en motionsform, som er sjov, og som du faktisk har lyst til at fortsætte med!

  • Motivation, vane og tålmodighed
  • Hvad ønsker du at få ud af træningen?
  • Vov at prøve en ny motionsform

Smilende kvinde med hætte.

Motivation, vane og tålmodighed

Bevægelse er afgørende - vores kroppe er bygget til at bevæge sig! Du bliver bl.a. mere vågen, stærkere, sover bedre, har en bedre hukommelse og klarer hverdagen meget bedre. Men alle ved, at det kan være lettere sagt end gjort at komme i gang med at træne. For nogle holder det ved, og andre mister det efter et par uger. De, der formår at opretholde en aktiv livsstil, er dem, der faktisk gør motion til en nødvendighed i deres hverdag og gør det til en vane. Det handler også om at være tålmodig, og i stedet for at give op, når det bliver svært, skal du blive ved og være nysgerrig på, hvorfor det sker, og se det som en læringsoplevelse. En mislykket eller dårlig træning må ikke stoppe dig. Måske skal du træne langsommere eller endda tage en hviledag.

Hvad ønsker du at få ud af træningen?

I dag findes der en hel verden af muligheder for at vælge din personlige træningsform. Nogle spørgsmål, du kan starte med at stille dig selv, er, hvad du har brug for, hvad du ønsker at få ud af det, og hvor meget du ønsker at bruge i form af penge, tid og energi. Ønsker du at holde dig i form og føle dig godt tilpas generelt med mere energi? Ønsker du at tabe dig eller øge din vægt? Eller ønsker du at træne for at forebygge eller genoptræne skader og smerter?

Det vigtigste er, at du rent faktisk bevæger dig, og det er op til dig, hvordan du vælger at gøre det. Du kan også nemt begynde at integrere fysisk aktivitet i din daglige rutine ved f.eks. altid at tage trappen, gå eller cykle i stedet for at tage bilen, eller stå af bussen tidligere for at få flere skridt! Du behøver ikke at gøre det sværere, end det er. Hvis du har en travl dag, kan du lave hjemmetræning eller øge intensiteten af din normale træning.

Vov at prøve en ny motionsform

Det nye træningsår er den perfekte start til at kickstarte dine fitnessvaner. Det er nemt at tage løbeskoene på og begive sig ud på en løbetur eller en gåtur, og det kan være utrolig behageligt. Men nogle gange har man brug for noget nyt og spændende. Her gennemgår vi 4 motionsformer, som du måske ikke har prøvet endnu! Tør at prøve noget nyt i år, og gør det for dig selv, for måske finder du en ny og uventet motionsform, der faktisk giver dig lyst til at træne.

Klatring
Ønsker du en træning, der både er fysisk og mental? Prøv at klatre! En sport, der aktiverer hele kroppen, og som i høj grad handler om fysisk styrke, hvor man skal kunne klatre. Det handler også om motorik, mobilitet og ikke mindst om kropskontrol. Klatring kan være ensbetydende med fred og harmoni, men jo højere du kommer op, jo mere adrenalin kan du få.

Kampsport
Hvis du foretrækker at blive på jorden, er kampsport måske noget for dig! Det er en motionsform, der sætter hele kroppen på prøve. Du får trænet muskelstyrke, kondition, smidighed, elasticitet og eksplosivitet, men også den mentale del er en stor del. Det er en sport, der er baseret på konstant at lære nye mønstre. Her er vægten, som du har med at gøre, mobil, da det er en træningsmakker, som du skal kunne bevæge med kontrol og præcision.

Svømning
Hvordan lyder brede skuldre, stærke arme og ryg blandet med mindfulness og fleksibilitet? Hvis det lyder som noget for dig, kan svømning være et godt valg. Det er en blid træningsform, der er effektiv for muskler, kondition og mobilitet. Det meditative aspekt ved svømning kommer ind, når du er under vandet, hvor du kobler dig af fra verden og går helt ind i dig selv. Kroppen får også gratis smidighedstræning, da svømning strækker kroppen og dermed giver sener og ledbånd smidighedstræning. Svømning kan varieres med forskellige intervaller og teknikker, og om sommeren kan du endda udfordre dig selv og svømme i havet eller søen!

Padel
Vi har sikkert alle hørt om padel, som er en af de hurtigst voksende sportsgrene. Hvis du ikke har prøvet det, er det nu, du skal gøre det! Padel er let at spille og lære, det er velegnet til alle aldre, og du kan som nybegynder hurtigt få gang i et spil. Det er perfekt, hvis du ønsker at kombinere træning med fællesskab og sjov. Saml flokken og tag af sted, hvorfor ikke som en after-work aktivitet! Det er en god træning for din puls, din koordination og dine motoriske færdigheder.

Perfekt før og efter træning

 
Core Recovery
 
Core PWO Power
 
Extreme Creatine
 
Core Whey EKO
 
Core Creatine
 
Core EAA Powder

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  Alt hvad du behøver at vide om kollagen

Alt hvad du behøver at vide om kollagen

Kollagen findes i alt bindevæv, såsom led, brusk, hud og hår.
  Hvad er C vitamin?

Hvad er C vitamin?

C-vitamin er populært i forkølelsestider og har flere funktioner i kroppen.
  Alt hvad du vil vide om omega-3

Alt hvad du vil vide om omega-3

Hvorfor er omega-3 fedtsyrer så omtalte?
  Hvad er ZMA?

Hvad er ZMA?

ZMA består af zink, magnesium og vitamin B6.
  Hvad indeholder grøn te?

Hvad indeholder grøn te?

Grøn te kan have en række positive effekter og kan hjælpe dig med at tabe dig.
  Vælg det rigtige fedt og den rigtige olie

Vælg det rigtige fedt og den rigtige olie

Smør, margarine eller kokosolie? Hvilket fedt er bedst til hvad? Lær mere her!
  Stor guide: Derfor har vi brug for vitaminer

Stor guide: Derfor har vi brug for vitaminer

Hvorfor har vi brug for vitaminer, og hvad gør de i kroppen?
  Den rigtige kost til fedtforbrænding

Den rigtige kost til fedtforbrænding

Hvad kræves der for at tabe fedt?
  Sådan øger du din fedtforbrænding

Sådan øger du din fedtforbrænding

Sådan forbrænder du fedt, mens du opretholder din muskelmasse.
  Vælg det rette kosttilskud

Vælg det rette kosttilskud

Denne guide er for dig, som endnu ikke ved, hvad der passer netop dig bedst.
  Protein til træningen

Protein til træningen

Hvorfor er protein så vigtigt for træningsresultater? Svaret finder du her.
  Vælg den rette gainer

Vælg den rette gainer

Den primære anledning til at tage en gainer er netop at tage på i vægt.
  Forbedrer mobiliteten og præstationen

Forbedrer mobiliteten og præstationen

Forbedre din mobilitet og få bedre resultater i din træning!
  Sådan undgår du de mest almindelige faldgruber én gang for alle

Sådan undgår du de mest almindelige faldgruber én gang for alle

Del 6: Holdbare træningsresultater starter med en holdbar livssituation.
  STOR GUIDE: ALT DU BEHØVER AT VIDE OM SUNDE FEDTSTOFFER

STOR GUIDE: ALT DU BEHØVER AT VIDE OM SUNDE FEDTSTOFFER

Fedt er et energigivende næringsstof, som vi dagligt indtager.
  Påvirk din præstation og udholdenhed med PWO

Påvirk din præstation og udholdenhed med PWO

Vælg den rigtige PWO ved hjælp af vores guide!
  Kosttilskud til vegetarer

Kosttilskud til vegetarer

Lær hvordan du får alt hvad du har brug for som vegetar.
  Faldende motivation? Bare rolig, vi har løsningen

Faldende motivation? Bare rolig, vi har løsningen

Del 5: Faldende motivation er uundgåeligt, men her er nogle effektive tricks!
  Sådan påvirkes du af magnesium

Sådan påvirkes du af magnesium

Magnesium har mange vigtige funktioner og fungerer som et modsætning for calcium