Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Hvad er ZMA?

ZMA er et tilskud med zink, magnesium og vitamin B6. Tilskuddet er tilpasset bodybuildere, der ønsker at optimere deres betingelser for muskelopbygning og til udholdenhedstræning.

  • Hvad består ZMA af?
  • For hvem er det egnet, og hvorfor?
  • Hvad skal du tænke på?

ZMA

 
Muscle:ZMA
 
Core ZMA
 
Core Good Night

Hvad består ZMA af?

ZMA er en kombination af tre naturlige stoffer, der påvirker hormonbalance og proteinsyntese. Mineralet zink er involveret i mange af kroppens processer, herunder produktion af muskelopbyggende hormoner og fedtforbrænding. Magnesium er nødvendigt for at de fleste af kroppens enzymer skal fungere og spiller en vigtig rolle i nervesignalering. Det er magnesium, der hjælper musklerne med at slappe af. Magnesium anbefales derfor ofte før nattesøvnen og til dem, der ofte lider af kramper under træning. Vitamin B6 eller pyridoxin er involveret i nervesignalering, proteinmetabolisme og hormonregulering i kroppen. Disse tre stoffer sammen bør derfor give optimale betingelser for normale niveauer af muskelopbyggende hormoner og proteinsyntese.  

Mand, der ligger i sengen og sover. Mange, der træner og spiser ZMA, har rapporteret, at det har en positiv effekt på deres nattesøvn.

For hvem er ZMA egnet, og hvorfor?

ZMA er et almindeligt tilskud til bodybuildere på grund af de aktive ingrediensers indflydelse på muskelopbygningsprocesser, men andre atleter kan også drage fordel. Det er når vi sover, at restitution, cellereparation, hormonproduktion og muskelvækst maksimeres. Kvalitetssøvn er en nødvendighed for mange atleter. Mange motionister rapporterer, at ZMA har en positiv effekt på deres nattesøvn. Måske er det den afslappende effekt af magnesium, effekten af B6 på nervesystemet eller zinket og vedligeholdelsen af bygningshormoner, der giver denne effekt, eller en nøjagtig kombination af dem alle.

Hvordan disse individuelle stoffer påvirker os accepteres, men der er behov for mere forskning for at kunne bestemme, hvordan de sammen kan være til gavn for os, og om det også har en potentiel effekt på nattesøvn.

Tip! Husk at tage ZMA et stykke tid før sengetid for at kunne drage fordel af dens positive effekter.

Mange, der har prøvet ZMA, kan stadig vidne om forbedret og dybere søvn med vilde drømme og forbedrede resultater i gymnastiksalen som et resultat. Flere undersøgelser er nødvendige på dette område.

Hvad skal du tænke på?

Som med alle kosttilskud er der bedre og dårligere kvalitet af forskellige ZMA. Hvis du vil teste et tilskud, skal du derfor kigge efter ZMA, der indeholder chelateret zink og magnesium. Den chelaterede form betyder, at mineralerne er bundet til aminosyrer, hvilket betyder, at kroppen kan absorbere mineralerne meget godt. Du genkender et chelateret mineral ved at have ender som -gluconat eller -aspartat. Undgå oxiderede mineraler med suffikset -oxid, som vi næppe kan absorbere.

Værd at vide! Du bør helst undgå at tage ZMA sammen med mælk eller andre calciumrige produkter, da calcium hæmmer optagelsen af magnesium.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  Hvad er C vitamin?

Hvad er C vitamin?

C-vitamin er populært i forkølelsestider og har flere funktioner i kroppen.
  Alt hvad du behøver at vide om kollagen

Alt hvad du behøver at vide om kollagen

Kollagen findes i alt bindevæv, såsom led, brusk, hud og hår.
  Alt hvad du vil vide om omega-3

Alt hvad du vil vide om omega-3

Hvorfor er omega-3 fedtsyrer så omtalte?
  Hvad er træning? Et indblik i vores forskellige træningsformer

Hvad er træning? Et indblik i vores forskellige træningsformer

Del 2: Træning er ikke bare at gå i fitnesscenteret, det er meget mere end det!
  Hvad indeholder grøn te?

Hvad indeholder grøn te?

Grøn te kan have en række positive effekter og kan hjælpe dig med at tabe dig.
  Stor guide: Derfor har vi brug for vitaminer

Stor guide: Derfor har vi brug for vitaminer

Hvorfor har vi brug for vitaminer, og hvad gør de i kroppen?
  STOR GUIDE: ALT DU BEHØVER AT VIDE OM SUNDE FEDTSTOFFER

STOR GUIDE: ALT DU BEHØVER AT VIDE OM SUNDE FEDTSTOFFER

Fedt er et energigivende næringsstof, som vi dagligt indtager.
  Mere om urten ashwagandha

Mere om urten ashwagandha

Lær mere om urten ashwagandha
  Hvordan fungerer kreatin?

Hvordan fungerer kreatin?

Sandheden om kreatin - en gang for alle.
  Vælg den rigtige sportsdrik

Vælg den rigtige sportsdrik

Sportsdrikke er et af verdens mest solgte kosttilskud til personer, der træner.
  Den rigtige kost til fedtforbrænding

Den rigtige kost til fedtforbrænding

Hvad kræves der for at tabe fedt?
  Bliv veltrænet: 7 enkle trin

Bliv veltrænet: 7 enkle trin

Bliv veltrænet med 7 enkle trin.
  Kost til håndbold

Kost til håndbold

Kost til håndbold - 7 grundlæggende tips.
  Beta-caroten - sund hudfarve

Beta-caroten - sund hudfarve

Beta-caroten, som gør gulerødder orange, er blevet et populært tilskud.
  5 tips til øget muskelmasse

5 tips til øget muskelmasse

Fem vigtige og enkle tips til at øge muskelmassen.
  Hår, hud og negle

Hår, hud og negle

Hår, hud og negle - hvad skal jeg lede efter? Denne guide hjælper dig på vej.
  Dirty bulk eller lean bulk?

Dirty bulk eller lean bulk?

Lean bulk eller dirty bulk? Vi udpensler begreberne.
  Alt du behøver at vide om EAA

Alt du behøver at vide om EAA

EAA indeholder alle de essentielle aminosyrer og bidrager til muskelopbygning.
  Cyklisk low carb kost

Cyklisk low carb kost

Hvad er cyklisk low carb kost? Hvorfor virker det?