Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Hvad er ZMA?

ZMA er et tilskud med zink, magnesium og vitamin B6. Tilskuddet er tilpasset bodybuildere, der ønsker at optimere deres betingelser for muskelopbygning og til udholdenhedstræning.

  • Hvad består ZMA af?
  • For hvem er det egnet, og hvorfor?
  • Hvad skal du tænke på?

ZMA

 
Core ZMA
 
Core Good Night
 
ZMA Tribulus
 
Muscle:ZMA

Hvad består ZMA af?

ZMA er en kombination af tre naturlige stoffer, der påvirker hormonbalance og proteinsyntese. Mineralet zink er involveret i mange af kroppens processer, herunder produktion af muskelopbyggende hormoner og fedtforbrænding. Magnesium er nødvendigt for at de fleste af kroppens enzymer skal fungere og spiller en vigtig rolle i nervesignalering. Det er magnesium, der hjælper musklerne med at slappe af. Magnesium anbefales derfor ofte før nattesøvnen og til dem, der ofte lider af kramper under træning. Vitamin B6 eller pyridoxin er involveret i nervesignalering, proteinmetabolisme og hormonregulering i kroppen. Disse tre stoffer sammen bør derfor give optimale betingelser for normale niveauer af muskelopbyggende hormoner og proteinsyntese.  

Mand, der ligger i sengen og sover. Mange, der træner og spiser ZMA, har rapporteret, at det har en positiv effekt på deres nattesøvn.

For hvem er ZMA egnet, og hvorfor?

ZMA er et almindeligt tilskud til bodybuildere på grund af de aktive ingrediensers indflydelse på muskelopbygningsprocesser, men andre atleter kan også drage fordel. Det er når vi sover, at restitution, cellereparation, hormonproduktion og muskelvækst maksimeres. Kvalitetssøvn er en nødvendighed for mange atleter. Mange motionister rapporterer, at ZMA har en positiv effekt på deres nattesøvn. Måske er det den afslappende effekt af magnesium, effekten af B6 på nervesystemet eller zinket og vedligeholdelsen af bygningshormoner, der giver denne effekt, eller en nøjagtig kombination af dem alle.

Hvordan disse individuelle stoffer påvirker os accepteres, men der er behov for mere forskning for at kunne bestemme, hvordan de sammen kan være til gavn for os, og om det også har en potentiel effekt på nattesøvn.

Tip! Husk at tage ZMA et stykke tid før sengetid for at kunne drage fordel af dens positive effekter.

Mange, der har prøvet ZMA, kan stadig vidne om forbedret og dybere søvn med vilde drømme og forbedrede resultater i gymnastiksalen som et resultat. Flere undersøgelser er nødvendige på dette område.

Hvad skal du tænke på?

Som med alle kosttilskud er der bedre og dårligere kvalitet af forskellige ZMA. Hvis du vil teste et tilskud, skal du derfor kigge efter ZMA, der indeholder chelateret zink og magnesium. Den chelaterede form betyder, at mineralerne er bundet til aminosyrer, hvilket betyder, at kroppen kan absorbere mineralerne meget godt. Du genkender et chelateret mineral ved at have ender som -gluconat eller -aspartat. Undgå oxiderede mineraler med suffikset -oxid, som vi næppe kan absorbere.

Værd at vide! Du bør helst undgå at tage ZMA sammen med mælk eller andre calciumrige produkter, da calcium hæmmer optagelsen af magnesium.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej