Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Hvorfor MCT-fedt er så godt

MCT-fedt eller mediumkædede fedtsyrer, som de kaldes, er en sjælden, men meget gavnlig type fedt. MCT findes i kokosolie og palmeolie og kan bruges af sunde grunde såvel som med det formål at tabe sig eller øge din udholdenhed.

  • Hvad er MCT-fedt?
  • MCT til udholdenhed
  • MCT til fedtforbrænding

MCT-fedt

 
Core MCT-olie
 
Core C8 MCT Oil
 
MCT C8 Oil
 
MCT Oil ØKO

Hvad er MCT-fedt?

MCT står for Medium Chain Triglycerides, som betyder middelkædede fedtsyrer. MCT har en række unikke egenskaber, der gør det fordelagtigt over almindelige mættede og umættede fedtstoffer. MCT er fast ved normal stuetemperatur og bliver kun flydende ved 24 grader. Olien er meget stabil og kan håndtere selv høje grader, op til 160 grader og kan derfor bruges til madlavning uden at blive forringet. MCT er sjælden og forekommer naturligt i den største mængde i kokosolie og palmeolie, og i betragtning af kokosoliens andet sunde indhold af laurinsyre er det at foretrække for begge for dem af jer, der ønsker at leve et sundt liv.

kokosolie

 
Virgin Kokosolie
 
Kokosolie Neutral
 
Kokosolie
 
Kokosolja

MCT til udholdenhed

På grund af sin kemiske struktur kan MCT optages hurtigere end almindeligt fedt og kan sammenlignes tættere med kulhydratoptagelse. MCT optages nemlig direkte til leveren og kan i højere grad forbruges som energi i stedet for at bundfælde sig i fedtvævet. MCT kan således bruges som en hurtig energikilde for dem, der har stort behov for energi, f.eks. udholdenhedsatleter. Du får energi direkte, der kan bruges af musklerne, prøv at bruge både før træningen og under lange træningsprogrammer for hurtigt at genvinde energi.

Hvis du vil øge din udholdenhed eller energiindtagelse ved hjælp af MCT-fedt, kan du vælge en kost rig på kokosfedt eller et tilskud med rent MCT-fedt. Du skal spise omkring seks spiseskefulde kokosolie for at få den samme mængde MCT som en spiseskefuld ren MCT-olie.

MCT til fedtforbrænding

Ud over at MCT forbruges som energi i stedet for at akkumulere som en fedtreserve i kroppen, har det også andre fordele for dig, der ønsker at forbrænde fedt. En kost med højt indhold af MCT-fedt fremmer kroppens dannelse af ketoner. Ketoner dannes i kroppen, når vi spiser en meget lille del af kulhydrater og signalerer til kroppen om at bruge fedtreserverne som energi i stedet for at indtage muskelmasse. I denne tilstand reduceres appetitten også, ønskeligt for dig, der ønsker at forbrænde fedt. Derudover giver MCT ca. 10% færre kalorier end almindeligt fedt, ca. 8,3 kcal pr. Gram i stedet for de traditionelle 9 kcal pr. Gram fedt.

Undersøgelser (1) har vist, at vores appetit er reduceret, når vi spiser en MCT-rig kost. I et eksperiment fik seks raske mænd med lignende kropsskaller lov til at spise nøjagtig den samme kost ifølge en roterende menu med både MCT-fedt og LCT-fedt (lange fedtsyrer). Forholdet mellem fedtsyrer var 1: 2, 1: 1 og 2: 1, og deltagerne blev undersøgt tre gange dagligt i 14 dage. Resultaterne viste, at energiindtaget for deltagerne faldt markant med en MCT-rig kost med vægttab som resultat.

Hvis du prøver at tabe dig eller forbrænde fedt, kan du få hjælp fra MCT-fedt. Udskift dit almindelige smør eller margarine med kokosolie til sandwichen og i stegepanden, så du automatisk har reduceret noget af det dårligere energiindtag. Derefter fyldes op med MCT-fedt efter behov ved at tilføje en klat kokosolie til smoothies eller bruge MCT-tilskud. Hvis du vælger et rent MCT-fedt, er det cirka 40 gram om dagen, og af hensyn til maven bør der ikke forbruges mere end 5 gram i timen.

Referencer:

1. Covert manipulation of the ratio of medium- to long-chain triglycerides in isoenergetically dense diets: effect on food intake in ad libitum feeding men. RJ Stubbs, CG Harbron. 1996.

2. Medium Chain Triglycerides (MCTs), W. Dean, J. English. 2013

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  Hvorfor pre-workout?

Hvorfor pre-workout?

Hvorfor har du brug for en pre-workout?
  Sådan øger du din fedtforbrænding

Sådan øger du din fedtforbrænding

Sådan forbrænder du fedt, mens du opretholder din muskelmasse.
  Effekten af honning ved træning

Effekten af honning ved træning

Vidste du at honning også kan øge præstationen i styrketræning?
  Bliv veltrænet: 7 enkle trin

Bliv veltrænet: 7 enkle trin

Bliv veltrænet med 7 enkle trin.
  Uro, stress og søvnbesvær

Uro, stress og søvnbesvær

Føler du dig stresset eller har du søvnbesvær? Så er denne artiklen til dig.
  Hvad er C vitamin?

Hvad er C vitamin?

C-vitamin er populært i forkølelsestider og har flere funktioner i kroppen.
  Vælg det rigtige fedt og den rigtige olie

Vælg det rigtige fedt og den rigtige olie

Smør, margarine eller kokosolie? Hvilket fedt er bedst til hvad? Lær mere her!
  Kom i gang med at løbe

Kom i gang med at løbe

Tips til træningsplan, kost og kropsholdning for at komme i gang med løb.
  Kokosolie som hudpleje

Kokosolie som hudpleje

Kokosolie er ikke kun god til madlavning - det gør også underværker for huden.
  Sundhed og velvære

Sundhed og velvære

Her følger en række råd til øget velvære.
  Kokosolie som helsekost

Kokosolie som helsekost

Kokos er ikke længere bare pynt på bagværk, men betragtes nu som helsekost.
  Sådan får du succes med selvbruner - Trin for trin

Sådan får du succes med selvbruner - Trin for trin

Bedste tips til hvordan du får en flot, frisk & naturlig farve med selvbruner.
  Hvordan fungerer kreatin?

Hvordan fungerer kreatin?

Sandheden om kreatin - en gang for alle.
  Kreatin-nitrat

Kreatin-nitrat

Årets store nyhed vil dog med stor sandsynlighed blive den nye stjerne på holdet.
  Dirty bulk eller lean bulk?

Dirty bulk eller lean bulk?

Lean bulk eller dirty bulk? Vi udpensler begreberne.
  Fedtforbrænding & Kosttilskud

Fedtforbrænding & Kosttilskud

Læs vores kvikguide til hvordan du effektivt øger din fedtforbrænding.
  Vælg det rette kosttilskud

Vælg det rette kosttilskud

Denne guide er for dig, som endnu ikke ved, hvad der passer netop dig bedst.
  5 kosttips til øget fedtforbrænding

5 kosttips til øget fedtforbrænding

5 kosttips til øget fedtforbrænding.
  Sådan påvirkes du af magnesium

Sådan påvirkes du af magnesium

Magnesium har mange vigtige funktioner og fungerer som et modsætning for calcium