Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Benpres (leg press)

Benpres er en god grundlæggende øvelse, der har det samme formål som en klassisk knæbøjning, men er en enklere variant, der udføres i en maskine. Benpres stiller ikke så høje krav til balance og mobilitet som en knæbøjning og kan derfor være nemmere at udføre, hvis du er nybegynder eller ønsker en øvelse, der virkelig trækker kun benmusklerne ud.

  • Ydeevne
  • Tip
  • Muskler der aktiveres

Ydeevne

  1. Placer fødderne lidt bredere end hoftebredde.
  2. Hele fodsålen skal være i kontakt med fodstøtten under hele øvelsen.
  3. Træk vejret ind og klem med dine ben.
  4. Stop, når du har en let bøjning i knæene, gå ned kontrolleret igen og gentag øvelsen.
  5. Ryggen skal hele tiden have kontakt med rygpladen og du skal komme så dybt ned som muligt uden at bagdelen løfter sig.

Tip!

  • Der findes forskellige typer benpresmaskiner, find din favorit.
  • Sørg for at bevare din neutrale svingning gennem bevægelsen og juster dybden efter din mobilitet.
  • Undgå at bøje knæene indad. Tæerne skal pege lidt udad, og knæene følger dens retning.

Muskler der aktiveres

Primære

  • Forsiden af lårene
  • Sæde
  • Pædagogerne

Sekundære

  • Hamstring

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej