Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Sådan beskytter du din hud mod solen

Overdreven solbadning øger risikoen for at udvikle hudkræft og af denne grund er det meget vigtigt at beskytte sig mod solens stråling. I denne artikel gennemgår vi, hvad du skal tænke på, og hvordan du bedst beskytter dig selv.

  • UV-stråling
  • Beskyt dig selv i solen

At nyde solen og varmen er selvfølgelig skønt og det er helt sikkert en god idé at få mest muligt ud af de gode sommerdage. Det er dog utrolig vigtigt at beskytte huden, da overdreven soleksponering øger risikoen for hudkræft og især det, der kaldes malignt melanom. Malignt melanom er en af de hurtigst voksende kræftformer i Sverige, og dette er ifølge Cancerfonden direkte forbundet med vores ændrede - og øgede - solvaner.

Kvinde med solcreme

Sammenlignet med mange andre lande solbader og brænder vi os mere i Sverige, selv om de fleste mennesker er klar over risikoen ved overdreven solbadning. Ifølge Cancerfonden er antallet af tilfælde af malignt melanom i Sverige fordoblet siden 2000, hvilket er en meget tragisk udvikling. Den nemmeste måde at mindske risikoen for at blive ramt på, er at beskytte dig ordentligt, når du opholder dig ude i solen.

UV-stråling

Solen udsender tre forskellige typer stråling; UVA, UVB og UVC, hvor UVC-strålingen bremses af ozonlaget og aldrig når jorden. UVC-stråling er den strålingsform, der har mest energi og efterfølges af UVB og til sidst UVA, som derfor er den mindst energirige. Den største del er UVA-stråling, som er den der trænger dybest ind i huden, og det er også den UV-stråling, der gør vores pigment mørkere og gør os solbrændte.

UVB-stråling er den form for stråling, der får os til at brænde, hvis vi er for længe ude i solen. Det er også UVB, der kan forårsage de største DNA-skader, som igen kan forårsage hudkræft. UVB-stråling har nogle positive egenskaber, fordi det er UVB-stråling, der gør det muligt for huden at producere D-vitamin. For at huden kan producere det daglige behov for D-vitamin er 15 minutter i solen med bart ansigt og bare arme nok. Det er med andre ord en myte, at man skal ligge og stege i solen for at danne nok D-vitamin. UVB-strålingen varierer i intensitet i løbet af dagen og er stærkest ved frokosttid. UVA-stråling er derimod konstant i løbet af dagen.

Hvis du vil have en flot kulør, kan du bruge kosttilskud med beta-karoten, en forløber for A-vitamin, som kan hjælpe med at give din hud en flot kulør. Det ser også ud til, at beta-karoten, som opbevares under huden, kan have en potentielt beskyttende effekt mod solens stråler. Du skal selvfølgelig altid bruge solcreme, selvom du tager beta-karoten tilskud.

Betacaroten

 
Betacaroten
 
Core Betacaroten
 
Betacaroten Plus
 
Betakaroten 100

Beskyt dig selv i solen

Solcreme er noget, som de fleste mennesker har i deres badeværelsesskab, men faktum er, at mange mennesker bruger alt for lidt af det, til at yde den beskyttelse, som den lover. Mange mennesker tror, at de har brugt for meget creme, når huden får et hvidt lag, men det er ikke tilfældet. For maksimal beskyttelse bør solcremen lægge sig på huden, da det er der, den forhindrer solens stråler i at skade huden.

Det næste spørgsmål er, hvor høj en solbeskyttelsesfaktor du skal have. Det er selvfølgelig ikke en dårlig idé at bruge en højere SPF, end du faktisk har brug for, men for at vide, hvad du har brug for, er det godt at have noget at gå ud fra. Nedenfor ser du en tabel, der viser hvilken beskyttelse forskellige hudtyper har brug for alt efter hvor intens strålingen er.

En tabel over anbefalet solbeskyttelse.

Selvom solcreme er med til at beskytte huden, er det godt, hvis du kan holde dig i skyggen, når solen er stærkest. Generelt kan man sige, at solen er mest intens mellem 11 og 15 i løbet af dagen. Hvis du vil ud og rejse i denne tid, skal du være ekstra opmærksom på at smøre huden ind i solcreme. Det er også vigtigt at bruge en solcreme, der beskytter mod både UVA og UVB, og som samtidig er vandfast. Men selvom du bruger en vandfast solcreme, skal du smøre dig selv efter bad og hvis du sveder meget.

Solcreme

 
Dry Spray Oil
 
Sport Spray SPF 30
 
Skin Lotion spf 50
 
Face Lotion spf 50
 
Solstift SPF 30
 
Sollotion SPF 50+
 
Face cream SPF30
 
Solspray
 
Sport Extreme SPF50
 
Sun Milk Face SPF30
 
Sun Lotion SPF30

Det er vigtigt at vide, at visse lægemidler og hudbehandlinger øger hudens følsomhed over for solstråling. P-piller, antibiotika, visse præparater til acne behandling samt kemisk peeling og visse laserbehandlinger. Hvis du tager nogen af disse lægemidler eller behandlinger, bør du kontakte din læge for at vide, hvordan du håndterer soleksponering.

Børn har meget følsom hud, og de har ikke samme evne til at danne beskyttende pigment som voksne. Af denne grund bør børn altid bære solcreme med den højeste SPF. Børn under et år bør aldrig opholde sig i direkte sollys, fordi deres hud er så følsom.

Hvis du trods alt kommer til at brænde dig i solen, bør du ligesom ved "almindelige" forbrændinger, køle det forbrændte område ned. Dette kan gøres med koldt vand, en kølende lotion eller en kølende balsam. Har du meget ondt, kan du bruge kortisoncreme, som fås på Apoteket. Ved mere alvorlige forbrændinger bør du opsøge et sundhedscenter for at få skaden undersøgt af en læge. Du skal selvfølgelig også undgå solen i et par dage, indtil rødmen har lagt sig helt.

Aloe vera siges også at have en beroligende effekt på forbrændt hud, da det lindrer svie og blødgør tør hud. Der er mange, der er overfølsomme over for aloe vera, og inden du påfører det på det beskadigede område, bør du teste andre steder på kroppen for at sikre, at du ikke er allergisk. Nogle mennesker tror, at aloe vera kan reducere betændelse, mens nogle hævder, at det ikke har nogen effekt. Om aloe vera virker eller ej er derfor højst sandsynligt individuelt.

Da risikoen for hudkræft stiger, hvis du forbrænder dig, skal du selvfølgelig gøre alt for at undgå at brænde dig. En anden vigtig ting er at holde styr på dine modermærker. Hvis du har modermærker, der på en eller anden måde ændrer udseende, fx. farve, form eller størrelse, bør du opsøge en læge for at få det undersøgt. Det gælder også, hvis du har modermærker, der klør eller bløder, eller hvis du har sår, der ikke heler efter flere uger.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  Sådan får du succes med selvbruner - Trin for trin

Sådan får du succes med selvbruner - Trin for trin

Bedste tips til hvordan du får en flot, frisk & naturlig farve med selvbruner.
  Sådan påvirkes du af magnesium

Sådan påvirkes du af magnesium

Magnesium har mange vigtige funktioner og fungerer som et modsætning for calcium
  Sådan øger du din fedtforbrænding

Sådan øger du din fedtforbrænding

Sådan forbrænder du fedt, mens du opretholder din muskelmasse.
  Sådan opbygger du muskler

Sådan opbygger du muskler

At opbygge muskler kræver hård træning og høje ambitioner.
  Sådan undgår du at blive syg, når du begynder at træne

Sådan undgår du at blive syg, når du begynder at træne

En hård start på træning kan nemt føre til at man bliver syg.
  Rødbede: Sådan påvirker det din udholdenhed

Rødbede: Sådan påvirker det din udholdenhed

Rødbeder er fulde af nitrater, til gavn for dig, der dyrker udholdenhedssport.
  Sådan fungerer CLA og fedtforbrænding

Sådan fungerer CLA og fedtforbrænding

Her sætter vi CLA under mikroskopet for at afklare, om det kan lette din kost.
  Sådan laver du din egen håndsprit

Sådan laver du din egen håndsprit

Lav din egen hjemmelavede håndsprit med en simpel opskrift.
  Sådan undgår du de mest almindelige faldgruber én gang for alle

Sådan undgår du de mest almindelige faldgruber én gang for alle

Del 6: Holdbare træningsresultater starter med en holdbar livssituation.
  Sådan går koffein og fedtforbrænding hånd i hånd

Sådan går koffein og fedtforbrænding hånd i hånd

Udover den opkvikkende effekt påvirker koffein også dit stofskifte.
  Sådan holder du din træningsmotivation oppe

Sådan holder du din træningsmotivation oppe

Hold din motivation i top denne sommer, vi viser vejen for sjovere træning!
  Beta-caroten - sund hudfarve

Beta-caroten - sund hudfarve

Beta-caroten, som gør gulerødder orange, er blevet et populært tilskud.
  5 skäl att äta D-vitamin

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
  Mad og kosttilskud under graviditet

Mad og kosttilskud under graviditet

Det er ekstra vigtigt at tage sig af kroppen under en graviditet - men hvordan?
  Bliv stærkere

Bliv stærkere

9 tips som er afgørende for din styrkeudvikling.
  Den rigtige kost til fedtforbrænding

Den rigtige kost til fedtforbrænding

Hvad kræves der for at tabe fedt?
  Faldende motivation? Bare rolig, vi har løsningen

Faldende motivation? Bare rolig, vi har løsningen

Del 5: Faldende motivation er uundgåeligt, men her er nogle effektive tricks!
  Alger

Alger

En af naturens mest næringsrige planter er algen, en attraktiv helsekost.
  Hår, hud og negle

Hår, hud og negle

Hår, hud og negle - hvad skal jeg lede efter? Denne guide hjælper dig på vej.
  Liposomale kosttilskud

Liposomale kosttilskud

Læs mere om, hvad liposomale kosttilskud er, og hvordan de fungerer.