Inspiration | Ny start 2022 | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Kosttilskud til ældre

Når vi bliver ældre, ændrer både vores ernæringsmæssige behov og vores livsstil sig, hvilket også påvirker, hvad vi bør indtage hver dag. I denne artikel har vi samlet nogle almindelige problemer, der kan opstå når du bliver ældre, og tips om hvad du kan vælge af kosttilskud til formålet.

  • Hukommelse og koncentration
  • Led og skelet
  • Syn og øjne
  • Den ældre kvinde og mand

Ældre mennesker der træner.

Det er vigtigt at være aktiv igennem hele livet.

Hukommelse og koncentration

Med stigende alder er det almindeligt, at vores kognitive evne forandres og vores hukommelse forværres. Ikke mindst er det korttidshukommelsen, der bliver værre, når vi bliver ældre. Ved at give hjernen den rigtige ernæring kan hjernen have bedre betingelser for at klare aldringen.

Koenzym Q10 er et velkendt, vitaminlignende stof, der forekommer rigeligt i alle vigtige organer, især hjernen og hjertet. Q10 har en antioxidant effekt og hjælper med at modvirke nedbrydningen af celler. Vi har en naturlig produktion af Q10 i kroppen, men denne produktion falder kraftigt med når vi bliver ældre og starter allerede, når vi er i 30'erne. Lavt niveau af Q10 kan forårsage lav energi, rastløshed og koncentrationsbesvær.

Lecithin er et andet velkendt stof, der findes i kosttilskud, der markedsføres mod hukommelse og koncentration. Lecithin er et fosfolipid (fedt), der findes i alle cellemembraner og i vitale organer såsom hjernen. Lecithin i kosttilskud ekstraheres hovedsageligt fra solsikke eller soja.

Led og skelet

Både stive led og skrøbelig knoglestruktur er almindelig blandt ældre. Skrøbelig knoglestruktur betyder, at skelettet bliver svagere, hvilket i det lange løb kan føre til skader som knoglebrud. Det er vigtigt at være aktiv igennem hele livet, motion og aktivitet belaste skelettet og reducere risikoen for svag knoglestruktur. Korrekt ernæring er også vigtigt, og her er calcium, D-vitamin og K-vitamin tre interessante komponenter.

Kalcium er et mineral, der hjælper med at opbygge skelet og tænder. Kalcium findes i rigelige mængder i mejeriprodukter og mørkegrønne bladgrøntsager. Det er dog også vigtigt at få en tilstrækkelig mængde D-vitamin, da dette hjælper med opbevaring af calcium. D-vitamin bidrager også til et normalt immunsystem, og National Food Administration anbefaler et højere indtag af D-vitamin til mennesker over 75 år, da huden ikke har den samme evne til at danne D-vitamin fra solen.

K-vitamin bidrager til mineraliseringen af knoglestrukturen. Derudover er det vigtigt for normal blodkoagulation. En kombination af D-vitamin og K-vitamin er det allerbedste for at sikre indtagelsen af begge disse vitaminer.

Stive led kan forekomme af forskellige årsager, og der er næringsstoffer, der er særligt interessante for ledmobiliteten. MSM er naturligt svovl, der findes i kroppens knogler og bindevæv. MSM kan også kombineres med hyaluronsyre og glukosamin.

Kollagen er et andet velkendt stof, der er blevet ekstra populært som et kosttilskud i nyere tid. Kollagen er et protein, der findes naturligt i hele kroppens bindevæv, herunder led og brusk, hvor det er ansvarligt for at opretholde strukturen. Da kollagen også findes i hud og hår, findes det også ofte i kosttilskud til hud, hår og negle.

Hyben er rig på C-vitamin, som bidrager til dannelsen af kollagen, og indeholder også galactolipider, der studeres for deres virkning på ledmobilitet. Hybenpulver og hybenekstrakt er almindelige, ikke mindst som et kosttilskud til konkurrenceheste, der slider meget på deres led.

Syn og øjne

Nedsat syn påvirker næsten alle med stigende alder, og det begynder ofte allerede hos middelaldrene. Du har sikkert hørt, at du skal spise gulerødder for godt syn, og årsagen til det er dets indhold af vitamin A. A-vitamin er bedst kendt som øjets vitamin, da det bidrager til normal syn og slimhinder, herunder nattesyn.

Blåbær er også omdiskuterede for deres indhold af næring til øjnene, og det skyldes den rige mængde antioxidanter, der findes i blåbær. Antioxidanter modvirker ældning af celler, og lutein og anthocyaniner fra blåbær, hjælper også med den normale funktion af nethinden.

Den ældre kvinde og mand

Meget af det, der generer kvinder og mænd, er ens, men det er nogle faktorer, der adskiller sig. Kvinder efter overgangsalderen har en reduceret produktion af hormonet østrogen, hvilket medfører mange ændringer og ubehag i kroppen. At spise tilskud af isoflavoner kan være nyttigt for nogle mennesker i overgangsalderen. Isoflavoner fungerer som planteøstrogener og ekstraheres blandt andet fra soja.

Tørre slimhinder er et andet almindeligt problem, der kan påvirke både mænd og kvinder. Omega-7 er en fedtsyre, der hjælper med at modvirke tørre slimhinder. Omega-7 er en usædvanlig fedtsyre, der blandt andet findes i havtorn.

Mænd i stigende alder kan opleve prostataproblemer med nedsat blærefunktion. Det kan vise sig, at du skal op mange gange i løbet af natten for at gå på toilettet, hvilket igen forstyrrer nattesøvnen. Der er kosttilskud og naturlægemidler til disse lidelser, som normalt indeholder ekstrakter fra græskar eller kvan.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  Liposomale kosttilskud

Liposomale kosttilskud

Læs mere om, hvad liposomale kosttilskud er, og hvordan de fungerer.
  Mad og kosttilskud under graviditet

Mad og kosttilskud under graviditet

Det er ekstra vigtigt at tage sig af kroppen under en graviditet - men hvordan?
  Fedtforbrænding & Kosttilskud

Fedtforbrænding & Kosttilskud

Læs vores kvikguide til hvordan du effektivt øger din fedtforbrænding.
  Kosttilskud til vegetarer

Kosttilskud til vegetarer

Lær hvordan du får alt hvad du har brug for som vegetar.
  Vælg det rette kosttilskud

Vælg det rette kosttilskud

Denne guide er for dig, som endnu ikke ved, hvad der passer netop dig bedst.
  Bedste kosttilskud til hud, hår og negle

Bedste kosttilskud til hud, hår og negle

Vejledning til, hvilke stoffer du kan prøve for hår, hud og negle.
  Sådan opbygger du muskler

Sådan opbygger du muskler

At opbygge muskler kræver hård træning og høje ambitioner.
  Sådan øger du din fedtforbrænding

Sådan øger du din fedtforbrænding

Sådan forbrænder du fedt, mens du opretholder din muskelmasse.
  Mineraler til træning

Mineraler til træning

Læs mere om mineraler til træning.
  Hjerne, hukommelse og koncentration

Hjerne, hukommelse og koncentration

Hvad har du virkelig brug for at spise for at dit hoved fungerer mest optimalt?
  Påvirk din præstation og udholdenhed med PWO

Påvirk din præstation og udholdenhed med PWO

Vælg den rigtige PWO ved hjælp af vores guide!
  Alt hvad du behøver at vide om kollagen

Alt hvad du behøver at vide om kollagen

Kollagen findes i alt bindevæv, såsom led, brusk, hud og hår.
  BAGT GRØD

BAGT GRØD

Forny morgenmaden ved at bage din grød i ovnen.
  Stor guide: Derfor har vi brug for vitaminer

Stor guide: Derfor har vi brug for vitaminer

Hvorfor har vi brug for vitaminer, og hvad gør de i kroppen?
  Hindbærketon og fedtforbrænding

Hindbærketon og fedtforbrænding

Hindbærketoner bruges som fedtforbrændere.
  Mental forbedring

Mental forbedring

8 effektive tips til hvordan du forbedrer din mentale præstation i hverdagen.
  STOR GUIDE: ALT DU BEHØVER AT VIDE OM SUNDE FEDTSTOFFER

STOR GUIDE: ALT DU BEHØVER AT VIDE OM SUNDE FEDTSTOFFER

Fedt er et energigivende næringsstof, som vi dagligt indtager.
  Beta-caroten - sund hudfarve

Beta-caroten - sund hudfarve

Beta-caroten, som gør gulerødder orange, er blevet et populært tilskud.
  Forvandle fedt til muskler

Forvandle fedt til muskler

Denne artikel handler ikke om kunsten at omdanne fedt til muskler.