Inspiration | Ny start 2022 | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Ny start 2022 - få en god start

Det er nemt at gå ind i det nye år med et brag af et nytår og love sig selv en masse løfter, men holder de altid? Hos Svensk Kosttilskud ønsker vi at hjælpe dig med at skabe effektive og bæredygtige træningsvaner. Her er en liste over, hvordan du rent faktisk kan få succes med dem!

For mange betyder et nyt år en ny start med løfte om forandringer til det bedre. Det er nemt at give et løfte med et boblende glas champagne i hånden og med midnat i sigte. At komme afsted til træningscenteret, at komme i gang med træningen, at begynde at købe ind hver uge, at spise bedre - listen over løfter er lang. Men det er lettere sagt end gjort at gå fra tanke til handling. Her er syv tips, der kan hjælpe dig med at holde dit nytårsforsæt en gang for alle!

1. Find det rigtige fokus

Ifølge forskning er der større sandsynlighed for, at du holder dit nytårsforsæt, hvis du fokuserer på at starte med en god vane i stedet for at stoppe med en dårlig vane (1). Vi mennesker har svært ved at undgå dårlige ting helt, og der er en god chance for, at du bliver skuffet, hvis du f.eks. ikke kommer i fitnesscenteret, går en tur eller undgår usunde fristelser.

2. Find dit hvorfor

Hvis du f.eks. skal begynde at træne regelmæssigt eller spise bedre, skal du føle dig motiveret nok. Du skal derfor starte med at besvare spørgsmålet om, hvorfor du ønsker at skabe en forandring. Ønsker du at opbygge en bedre fysik? Vil du gerne komme i bedre form? Ønsker du at få det bedre med dig selv? Ønsker du at tabe dig? Når du først har fundet dit hvorfor, bliver det lettere at nå dit mål.

3. Gør dine mål konkrete

Det er nemt at tro, at du skal opbygge flere muskler, spise sundere mad eller tabe dig. Men ved du mere konkret, hvad det betyder? Hvis du ønsker at tabe dig - hvor mange kilo ønsker du at tabe dig? Gør dine mål klare, og tag dig tid til at gøre dem konkrete, og find ud af, hvad de vellykkede resultater betyder for dig!

4. Lav mindre delmål

Har du et stort mål? Så er det godt at dele det op i delmål, så vejen til målet ikke er så overvældende. Når du kan krydse et delmål af, giver det dig motivation til at fortsætte, så du kan se, at du faktisk gør fremskridt! Ønsker du at sætte en personlig rekord i dødløft? Arbejd dig langsomt opad, både med gentagelses-PB og vægt-PB.

5. Gør det nemt for dig selv

Vi kan lide det enkle! Hvis du vil nå dine mål, kan du starte med at skabe det rette miljø. Hvis dit mål er at dyrke mere motion, kan du lægge dit træningstøj frem aftenen før, pakke din taske og planlægge dit træningspas. På den måde får du færre svære beslutninger, som kan få det til at føles som en kamp at gå i fitnesscenteret.

6. Gå din egen vej

Noget, der virker for en anden person, er måske ikke det rigtige for dig. Det er vigtigt at finde det, der passer til dig, til din hverdag og til din situation. Hvornår har du tid til at øve i løbet af dagen? Hvornår har du tid til at registrere din ugentlige aktion? Hvilken type træning passer til dig og dine mål?

7. Vov at fejle

Ingen af os er perfekte, og det er menneskeligt at fejle. Hvis du sætter dig et mål, og du ikke når det, er det ikke verdens undergang. Se det i stedet som en lærerig oplevelse, der vil give dig vigtige værktøjer til fremtiden. At turde fejle er faktisk et stort skridt på vejen mod succes!

1.Oscarsson, Martin. 2018. Hvor godt holder vi vores nytårsforsætter? En tilfældig udvalgt kontrolgruppestudie med 12 måneders opfølgning. Stockholms universitet.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  Sådan øger du din fedtforbrænding

Sådan øger du din fedtforbrænding

Sådan forbrænder du fedt, mens du opretholder din muskelmasse.
  Bænkpres (Bench press)

Bænkpres (Bench press)

Bænkpres er en grundlæggende øvelse, der træner brystmusklerne.
  Maksimere træningen 2020

Maksimere træningen 2020

Maksimere træningen 2020.
  Alt du behøver at vide om EAA

Alt du behøver at vide om EAA

EAA indeholder alle de essentielle aminosyrer og bidrager til muskelopbygning.
  Militærpres (overhead press)

Militærpres (overhead press)

Stående skulderpresse med vægtstang er en effektiv skulderøvelse.
  Træk til bryst (lat pull down)

Træk til bryst (lat pull down)

Pull down er en effektiv øvelse til træning af den ydre rygmuskel (latsen).
  Ishockey

Ishockey

Den høje intensitet i hockey betyder, at kosten bliver afgørende.
  Hvad er træning? Et indblik i vores forskellige træningsformer

Hvad er træning? Et indblik i vores forskellige træningsformer

Træning er ikke bare at gå i fitnesscenteret, det er meget mere end det!
  Undgå skader under styrketræning del 1

Undgå skader under styrketræning del 1

Dette er første del af vores artikelserie, Undgå skader under styrketræning.
  Sommertræning - Behold motivationen

Sommertræning - Behold motivationen

Kig ind i tips til at holde træningen i gang om sommeren.
  Den rigtige kost til fedtforbrænding

Den rigtige kost til fedtforbrænding

Hvad kræves der for at tabe fedt?
  Hvordan fungerer kreatin?

Hvordan fungerer kreatin?

Sandheden om kreatin - en gang for alle.
  Liposomale kosttilskud

Liposomale kosttilskud

Læs mere om, hvad liposomale kosttilskud er, og hvordan de fungerer.
  Kosttilskud til ældre

Kosttilskud til ældre

Læs mere om hvilke stoffer og kosttilskud der passer til dig, der begynder at blive ældre.
  Mental forbedring

Mental forbedring

8 effektive tips til hvordan du forbedrer din mentale præstation i hverdagen.
  Hår, hud og negle

Hår, hud og negle

Hår, hud og negle - hvad skal jeg lede efter? Denne guide hjælper dig på vej.
  EAA & Proteinsyntesen

EAA & Proteinsyntesen

En grundlæggende guide till EAA.
  Mineraler til træning

Mineraler til træning

Læs mere om mineraler til træning.
  Cyklisk low carb kost

Cyklisk low carb kost

Hvad er cyklisk low carb kost? Hvorfor virker det?