Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Påvirk din præstation og udholdenhed med PWO

I dag findes der mange forskellige typer af PWO'er, der er udviklet til særlige formål, og det er ikke underligt, at det bliver svært at vælge og vide, hvad der er det rigtige for dig. I denne artikel beskriver vi de mest almindelige emner i PWO'er for præstation og udholdenhed, og hvordan de fungerer.

  • For at øge ydeevne og udholdenhed
  • Fælles emner i PWO'er for præstation
  • Fælles emner i PWO'er for udholdenhed
  • PWO for øget pumpning

produkter

 
Core PWO Zero
 
Core Preload
 
Core PWO Power
 
RAW Extreme Power
 
Extreme Pump
 
RAW Rampage

For at øge ydeevne og udholdenhed

For at øge deres præstation og udholdenhed har mange mennesker målet, uanset hvilken type træning du laver. Du løber på løbebåndet for at forbedre din kondition og iltoptagelse, og du løfter tungere og mere for at blive stærkere og for at klare større stress i længere tid. Motion kan også bidrage til en forbedret lokal kapacitet, hvilket er, hvor godt vi kan udnytte den ilt, der optages i lungerne, til at producere energi i de arbejdende muskler. Men mental præstation har også stor betydning for, hvor godt du kan præstere under træning og konkurrence, og er du mentalt træt, opleves træningen ofte som mere anstrengende.

PWO eller pre-workout produkter som det også kaldes er et kosttilskud, der tages inden træning med aktive ingredienser, der skal bidrage til præstation, udholdenhed og muskelpumpen på forskellig vis. Nedenfor kan du læse om almindelige stoffer, der findes i disse kosttilskud, og som er beregnet til at bidrage til præstation og udholdenhed på forskellige måder.

PWO tages før træning for at bidrage til præstation, udholdenhed og muskelpump på forskellige måder.

Fælles emner i PWO'er for præstation

Koffein er nok en af de mest almindelige ingredienser i stime PWO'er. Dette skyldes, at koffein bidrager til mental præstation. Koffein er et stimulerende middel med effekt på centralnervesystemet. At koffein får os til at føle os i form, skyldes, at det kan være med til at hæmme signalstoffet adenosin, og dermed også dets negative effekter på vores årvågenhed, der gør, at vi føler os trætte. Udover dette har man set, at koffein kan bidrage til en øget frigivelse af hormonerne adrenalin og dopamin i kroppen. Adrenalin har stor betydning for vores præstationer, idet det bidrager til forhøjet blodtryk, så mere blod kan nå de arbejdende muskelgrupper samtidig med, at det er med til at udvide luftrøret. Alt dette for at forberede kroppen på situationer, hvor der er behov for maksimal ydeevne. Dopamin er til gengæld en neurotransmitter, der spiller en væsentlig rolle i vores hjernes kontrol over motorik og bevægelse, men det bidrager også til følelsen af glæde og velvære.

Guarana er en plante hjemmehørende i Amazonas. Planten er dækket af store blade og klaser af blomster samt små frugter, som planten er blevet meget berømt for. Disse frugter har frø, der naturligt indeholder rigeligt med koffein, og faktum er, at de indeholder op til 2 gange så meget koffein som kaffebønner. Derfor kan du nogle gange se, at guaranaekstrakt er opført som en ingrediens på indholdsfortegnelsen for PWO'er, fordi det er en meget god kilde til koffein.

Rosenrod har været brugt i mange år for at hjælpe med at modvirke træthed. Rosenrod siges at være et såkaldt adaptogen, som er et stof, der ser ud til at bidrage til kroppens evne til at tilpasse sig forskellige former for stress. En fordel ved rosenroden er, at kroppen ikke vænner sig til det, som kroppen kan, når det kommer til stimulantia (f.eks. koffein), og man kan med andre ord tage rosenrod i samme dosis i lang tid uden afbrydelse og uden at effekten aftager.

Fælles emner i PWO'er for udholdenhed

Arginin og citrullin er to aminosyrer, der kan fungere som forløbere for nitrogenoxid i kroppen. Nitrogenoxid bidrager igen til udvidelsen af blodkarrene. Dette ved at bidrage til aktiveringen af enzymet guanylyl cyclase (GC) som bidrager til en kaskadereaktion i det glatte muskelvæv (musklerne i blodkarrene), der fører til afspænding og afspænding. Når karrene udvider sig, bliver det lettere for blodet at strømme igennem og på den måde kan det ilte blodet hurtigere og nå de arbejdende muskler. Udover arginin og citrullin har man også set, at nitrat kan bidrage til dannelsen af nitrogenoxid. Derfor er nitrat i de senere år blevet et mere almindeligt stof i fx PWO'er, ofte bundet til kreatin eller i form af rødbedepulver/rødbedeekstrakt, da roer naturligt indeholder mange nitrater.

Kreatin er enormt populært i fitness-verdenen, og mange undersøgelser er blevet udført for at studere kreatin, dets funktion og dets virkninger. Kreatin findes naturligt i vores muskler i form af kreatinfosfat og kan hjælpe med at omdanne det energiladede ADP-molekyle til et energisk ATP-molekyle ved at donere dets fosfatgruppe. I kroppen bruges ATP som cellulær energi, og musklerne bruger ATP som brændstof for at kunne arbejde. ATP udvindes fra energirige fødevarer som kulhydrater, fedt og protein. Når vi træner, indtages der dog meget ATP og kroppen kan så have svært ved at producere ATP i samme takt som det indtages, og det er her, kreatin kan komme til at hjælpe os til at holde lidt længere.

Beta-alanin er et godt tilskud til dem, der træner, og ved hjælp af blandt andet beta-alanin kan der dannes carnosin i musklerne. Carnosin har til gengæld vist sig at have en pH-bufferevne, der ser ud til at være vigtig for at neutralisere den sure mælkesyre, der dannes ved intens træning, og som kan bidrage til forsuring af vores muskler. Et tilskud med beta-alanin før og/eller under træning vil med andre ord kunne hjælpe dig, der ofte er plaget af mælkesyre.

PWO for øget pumpning

Interessante ingredienser i pump-produkter

  • Nitrat (ofte i form af kreatin nitrat)
  • Mineraler
  • Citrulin
  • Arginin
  • Kulhydrater

Pump er, når musklerne svulmer op og bliver stenhårde, en tilstand mange mennesker stræber efter ved hver træning. Der er nogle ingredienser, der anses for at kunne øge pumpen, hovedsageligt ved at øge mængden kväveoxid(NO). Nitrogenoxid er et signalmolekyle, der fortæller blodkarrene at udvide sig. Det er hovedsageligt nitrat, arginin og citrullin der skal have denne effekt og det er dem du skal kigge efter. Arginin bør tages i doser på omkring tre til 5 gram og citrullin på omkring det halve. Som før bør du tage mindst 500 milligram nitrat.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  Rødbede: Sådan påvirker det din udholdenhed

Rødbede: Sådan påvirker det din udholdenhed

Rødbeder er fulde af nitrater, til gavn for dig, der dyrker udholdenhedssport.
  Sådan påvirkes du af magnesium

Sådan påvirkes du af magnesium

Magnesium har mange vigtige funktioner og fungerer som et modsætning for calcium
  Mental præstation

Mental præstation

Effektive tip til, hvordan du forbedrer din daglige mentale præstation.
  Forbedrer mobiliteten og præstationen

Forbedrer mobiliteten og præstationen

Forbedre din mobilitet og få bedre resultater i din træning!
  Hvorfor pre-workout?

Hvorfor pre-workout?

Hvorfor har du brug for en pre-workout?
  Effekten af honning ved træning

Effekten af honning ved træning

Vidste du at honning også kan øge præstationen i styrketræning?
  Vælg det rette kosttilskud

Vælg det rette kosttilskud

Denne guide er for dig, som endnu ikke ved, hvad der passer netop dig bedst.
  Hvordan fungerer kreatin?

Hvordan fungerer kreatin?

Sandheden om kreatin - en gang for alle.
  Kost til håndbold

Kost til håndbold

Kost til håndbold - 7 grundlæggende tips.
  Atletik : sprint

Atletik : sprint

Sådan planlægger du din kost for at blive hurtigere.
  Mental forbedring

Mental forbedring

8 effektive tips til hvordan du forbedrer din mentale præstation i hverdagen.
  Vælg det rette kreatintilskud

Vælg det rette kreatintilskud

Her følger en guide, så du lettere kan vælge det rette kretintilskud.
  Vælg det rette pre-workout

Vælg det rette pre-workout

Vælg det rette pre-workout, hvad du bør overveje og søge efter.
  Atletik: kast

Atletik: kast

Vigtige tips til hvad du som kaster skal tænke på, når du planlægger din kost.
  Derfor er aminosyrer gode til din træning

Derfor er aminosyrer gode til din træning

Individuelle aminosyrer en række vigtige biologiske funktioner i kroppen.
  Atletik: spring

Atletik: spring

Hvad bør du som højdespringer tænke på, når du planlægger din kost?
  Mineraler til træning

Mineraler til træning

Læs mere om mineraler til træning.
  Bliv stærkere

Bliv stærkere

9 tips som er afgørende for din styrkeudvikling.
  Hvorfor MCT-fedt er så godt

Hvorfor MCT-fedt er så godt

MCT-fedt har mange fordele, både for dig, der træner, og som vil forbrænde fedt.
  Sådan øger du din fedtforbrænding

Sådan øger du din fedtforbrænding

Sådan forbrænder du fedt, mens du opretholder din muskelmasse.