Sojaprotein

Sojaprotein ses ofte som et alternativ til valleprotein til de, som af en eller anden grund ikke vil have protein fra mælk. Trods sojaproteinets høje kvalitet har det længe været plaget af myter og er blevet et omstridt proteintilskud i træningsverdenen. Glem nu alt, hvad du tidligere har hørt, sojaprotein fortjener en plads i køkkenet hos folk, der træner hårdt, læs mere om det herunder.

  • Hvordan fungerer sojaprotein?
  • Forskellen mellem valle og soja
  • Tilskud med sojaprotein

Hvordan fungerer sojaprotein?

Der er ingen tvivl om, at sojaprotein er en proteinkilde af høj kvalitet med et indhold af alle de essentielle aminosyrer. Proteinet fremstilles af sojabønnen og er således helt vegetabilsk. Sojaprotein optages hurtigt i kroppen og ses derfor som et alternativ til valleproteinet og egner sig godt, når du vil have en direkte påfyldning af protein til musklerne. Sojaprotein har en noget tykkere og melagtig konsistens end andre proteinpulvere, som kan være både tiltalende og ufordelagtig afhængig af smag.

Sojabønnen indeholder fytoøstrogener, et stof som ligner det kvindelige kønshormon østrogen. Det er en myte, at man af den grund bør holde sig fra sojaprotein. Fytoøstrogen har dog ikke samme virkning på kroppen som østrogen, og sojabønnen kan i stedet virke anti-østrogent. Proteinpulver fremstillet af soja er renset for fytoøstrogener og kan anvendes af både mænd og kvinder.

Tilskud

Udbuddet af sojaprotein er ikke lige så bredt som valleprotein, men sortimentet er øget en del, ikke bare i bredden, men også i smagsvarianter over de seneste år.

Sojaproteinisolat er den mest almindeligt forekommende variant af sojaprotein. Det er en isoleret form for sojaproteiner, hvilket betyder, at den er renset for både fedt og fytoøstrogener. Sojaproteinpulver er et perfekt alternativ til dig, som ikke vil eller kan spise valleprotein.

Sojagainer er den vegetabilske variant ved siden af traditionel gainer med valleprotein. Sojagainer indeholder foruden sojaprotein også hurtige kulhydrater og er beregnet til restitution efter træning. Du kan nemt blande din egen sojagainer med 1 portion sojaprotein og ca. 1 dl kulhydrater.

Proteintilskud beregnet for piger indeholder ofte sojaprotein i kombination med andre proteinkilder. Her er det også isolat som anvendes.  

Forskellen mellem valle og soja?

Sojaprotein er længe blevet anset som en dårligere variant af mælkeprotein i bodybuilderkredse. og der er foretaget mange studier for at se. hvor stor forskel der er mellem de to proteinvarianter.

Når det handler om at opbygge muskler er balancen mellem proteinsyntesen og muskelnedbrydningen vigtig. Ved siden af styrketræning er vores proteinkonsumering en afgørende faktor for hvor mange muskler, vi kan opbygge. Forskning har vist, at valleprotein understøtter proteinsyntesen bedre end sojaprotein, og forskellene synes at ligge i, hvor hurtigt kroppen kan nedbryde proteinet, og hvor meget af aminosyren leucin det indeholder (1). Leucin er den aminosyre, som stimulerer proteinsyntesen mest.

I et forsøg (2) på at teste forskellene mellem de to proteinvarianter skulle tre grupper raske personer træne styrketræning for derefter at tage 10 gram af de respektive proteinkilder: valle, soja og det langsomme kaseinprotein. Testpersonerne skulle også prøve at tage dem i hvile. Resultatet viste, at valleproteinet øgede aminosyretilgængeligheden i blodet, og specielt leucinkoncentrationer, sammenlignet med sojaproteinet. Konsekvensen blev, at proteinsyntesen efter træning øgedes med 31% mere i valleproteingruppen end sojaproteingruppen og 18% højere i hvile. Ikke overraskende viste det sig, at kasein lå langt efter de andre to i denne henseende.

Spørgsmålet er om der overhovedet findes nogen fordel ved sojaprotein kontra valle? Du, som er laktoseintolerant, allergisk overfor mælkeprotein, vegetarianer eller får maveproblemer af mælkeprotein, vil få stor nytte af sojaproteinet. Det giver næsten lige så gode resultater. Hvad, der vejer tungest for at nå netop dine mål, er op til dig selv at afgøre.

Referencer:

The role of milk- and soy-based protein in support of muscle protein synthesis and muscle protein accretion in young and elderly persons. Phillips, Tang, Moore. 2009.

Ingestion of whey hydrolysate, casein, or soy protein isolate: effects on mixed muscle protein synthesis at rest and following resistance exercise in young men. Tang, Moore, Kujbida, Tarnopolsky, Phillips. 2009.

Casein and soy protein meals differentially affect whole-body and splanchnic protein metabolism in healthy humans.Luiking, Deutz, Jäkel, Soeters. 2005.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Relaterede artikler

 

Vælg det rette proteinpulver

Hvilket proteinpulver skal man købe? Vælg det rette til dine behov.
 

Valleprotein & Træning

I denne artikel gennemgår vi proteinkongen, valleprotein!
 

Opbygge muskler

De vigtigste trin til øget muskelmasse.
 

Styrkeløft

Kvikguide til hvordan du som vægtløfter skal tilpasse din kost, så du udviklers
 

Vælg den rette gainer

Den primære anledning til at tage en gainer er netop at tage på i vægt.
 

Proteintiming

Det rette protein til den rette lejlighed.