Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Undgå smitte i fitnesscenteret

Der er en masse vira og bakterier, der trives lige så godt i fitnesscentret, som du gør. Vi rådgiver dig derfor om, hvad du kan gøre for at mindske risikoen for at blive smittet, når du træner.

Pige tørrer træningsbænk af i fitnesscenteret.

Når du begynder at gennemgå dit fitnessudstyr og opdager, hvor mange bakterier og vira der kan spredes rundt omkring i lokalerne, føler du dig måske ikke helt tryg ved at gå i fitnesscenter. Men tag det roligt, der er masser af ting, du selv kan gøre for at undgå at blive smittet, mens du træner.

Vask dine hænder ofte

Regel nummer et for at undgå både bakterier og vira er at vaske hænderne grundigt med sæbe og vand i mindst 20 sekunder. Gnid grundigt og glem ikke mellemrummet mellem fingrene. En grundig håndvask fjerner de fleste bakterier og vira, også dem som håndsprit ikke kan fjerne. Du kan efterfølge håndvasken med sprit for at beskytte dig selv lidt ekstra. Vask dine hænder både når du kommer i fitnesscenteret og inden du går hjem.

Rengør Redskaberne

Ifølge en undersøgelse foretaget af FitRated er der 362 gange flere bakterier på frivægtene end på et toiletsæde. Det er med andre ord en god idé at rengøre både vægte og maskiner, inden du begynder at træne, og selvfølgelig efter du selv er færdig med dem. Brug de sprayflasker med rengøringsmiddel, som fås i de fleste fitnesscentre, og tør gerne af med køkkenrulle bagefter. Glem ikke at rengøre fx træningsmåtter og selve vægtstangen, ikke kun håndvægte, vægtskiver og maskiner.

Følgende redskaber er en god idé at rengøre:

  • • Håndvægte
  • • Vægtskiver
  • • Vægtstænger
  • • Træningsmåtter
  • • Gummibånd
  • • Kettlebells
  • • Sæder, håndtag og vægte i maskiner
  • • Vægtstangslås
  • • Touch-panel og håndtag på cykeler, crosstrainer og løbebånd

Pige træner med vægtstang i fitnesscenter.

Mange mennesker rør en vægtstang i løbet af en dag i fitnesscentret – husk at rense den efter dig!

Bliv hjemme, hvis du er syg

Lad være med at træne, hvis du har det skidt, især når der er virus som influenza eller vinterforkølelse i omløb. Tag hellere en ekstra fridag både for ikke at blive syge selv, men frem for alt for ikke at sprede infektionen i dit fitnesscenter. Et nys breder sig flere meter, hvilket ikke er så sjovt for dem, der træner ved siden af. Benyt lejligheden til at træne udendørs eller hjemme med udstyr, hvis du begynder at føle dig utålmodig!

Gennemgang af stress og belastning

Undgå at øge træningsbelastningen, hvis du føler dig lidt syg, da det giver unødig stress på kroppen, som igen kan påvirke immunforsvaret. Det samme gælder psykisk stress, såsom øget arbejdsbyrde, mange fritidsaktiviteter eller andet, der kan føles stressende. Det kan være svært at undgå, men det er en god idé at planlægge at få tid til at hvile. Sov gerne mindst 7 timer om natten for at give kroppen mulighed for at restituere og dermed modstå virus og bakterier bedre.

Tip! Glem ikke at supplere med wheyprotein for også at sørge for restitutionen af musklerne. Selv en gainer kan være interessant umiddelbart efter træningen.

Tips på produkter

 
Core Gainer
 
Magnesium Citrat+
 
Core Whey Protein
 
Core Recovery
 
Cal-Mag Complex+

Styrk immunforsvaret

Et godt immunforsvar er et must for, at kroppen kan håndtere de vira og bakterier, der forsøger at trænge ind. Sørg for at spise en balanceret og varieret kost, drik masser af vand og boost dig selv med antioxidanter. Antioxidanterne forhindrer cellerne i at nedbryde og bidrager til, at immunsystemet fungerer som det skal. Efter træning kan du for eksempel blande C-vitaminpulver i din shake, da den fysiske anstrengelse i fitnesscenteret gør, at immunforsvaret midlertidigt kan sænkes.

Tips på produkter

 
Core Vitamins
 
Core ZMA
 
Coldkiller
 
Core Zink
 
Vitamin D3 5000 IE+
 
Vitamin E
 
Q10 300
 
Vitamin C Pulver

Sådan spredes vira og bakterier

Virus og bakterier kan spredes på samme måde, men forskellige vira og bakterier kan have forskellige niveauer af smitteevne. Roskildesyge spreder sig for eksempel meget let mellem mennesker. Nogle af de mest almindelige måder, hvorpå smitte spredes, er:

  • direkte kontaktsmitte mellem en syg og en rask person, når de rører hinanden, giver hinanden hånden eller kysser hinanden. Det er almindeligt, at hudinfektioner som kopper spredes gennem direkte kontaktsmitte.
  • indirekte kontaktsmitte, f.eks. via et dørhåndtag. Hvor smitsomme kontaktfladerne er afhænger blandt andet af typen af virus/bakterie, luftfugtighed og hvor mange der har rørt ved overfladen. Smitten kommer ind i kroppen ved, at en rask person først rører ved den inficerede overflade og derefter ved en af kroppens slimhinder.
  • dråbesmitte, det vil sige, hvor en smittet person hoster, kaster op eller nyser, således at små dråber spredes over et stort område. Dråberne indeholder viruspartikler, der enten ender i øjnene eller i munden på raske mennesker og dermed kommer direkte ind i kroppen, eller lander på hænderne og indføres i kroppen, når personen rører sig i munden, næsen eller øjnene. Dråberne kan også falde ned på genstande og overflader, som så kan forårsage indirekte kontaktsmitte.
  • luftbåren smitte, som egenlig er en slags forlængelse af dråbesmitte. Når en syg person hoster, nyser eller kaster op, og dråberne spredes i luften, kan de nogle gange blive i luften i lang tid, blive båret væk af ventilation eller flyttes af gulvstøv, der hvirvles op. Raske personer inhalerer partiklerne og bliver smittet, selvom der er gået flere timer. Dette er især almindeligt ved opkastningssygdomme.

De mest effektive måder at undgå alle de ovennævnte typer af infektioner på er at vaske hænder ofte og grundigt, undgå at røre ved ansigtet og undgå tæt kontakt med syge mennesker.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  Derfor er mælkesyrebakterier gode for dig

Derfor er mælkesyrebakterier gode for dig

Mælkesyrebakterier modvirker dårlige bakterier.
  Undgå skader under styrketræning del 1

Undgå skader under styrketræning del 1

Dette er første del af vores artikelserie, Undgå skader under styrketræning.
  Sådan undgår du de mest almindelige faldgruber én gang for alle

Sådan undgår du de mest almindelige faldgruber én gang for alle

Del 6: Holdbare træningsresultater starter med en holdbar livssituation.
  Undgå skader under styrketræning del 2

Undgå skader under styrketræning del 2

Louise Cederblad, giver os sine bedste tip til at undgå skader.
  Sådan får du succes med selvbruner - Trin for trin

Sådan får du succes med selvbruner - Trin for trin

Bedste tips til hvordan du får en flot, frisk & naturlig farve med selvbruner.
  Ny start 2022 - få en god start

Ny start 2022 - få en god start

Del 1: Her er syv tips, der kan hjælpe dig med at holde dit nytårsforsæt!
  Bænkpres (Bench press)

Bænkpres (Bench press)

Bænkpres er en grundlæggende øvelse, der træner brystmusklerne.
  Bedre restitution med GABA

Bedre restitution med GABA

GABA er et stof, der forekommer naturligt i kroppen og virker beroligende.
  Sundhed og velvære

Sundhed og velvære

Her følger en række råd til øget velvære.
  Hjerne, hukommelse og koncentration

Hjerne, hukommelse og koncentration

Hvad har du virkelig brug for at spise for at dit hoved fungerer mest optimalt?
  5 tips til at holde dig i gang på ferien

5 tips til at holde dig i gang på ferien

5 tips til at holde dig i gang på ferien.
  Kokosolie som hudpleje

Kokosolie som hudpleje

Kokosolie er ikke kun god til madlavning - det gør også underværker for huden.
  Tips til at blive kvikket op

Tips til at blive kvikket op

I denne artikel får du tip til, hvordan du bliver mere opmærksom både på kort og lang sigt.
  Vælg det rette multivitamin

Vælg det rette multivitamin

Vælg det rette multivitamin!
  Hvad er ZMA?

Hvad er ZMA?

ZMA består af zink, magnesium og vitamin B6.
  Tidspresset? Hjemmetræningen, der får hverdagens puslespil til at gå op

Tidspresset? Hjemmetræningen, der får hverdagens puslespil til at gå op

Del 3: Nogle gange er en hjemmetræning lige hvad du har brug for!
  Maksimere træningen 2020

Maksimere træningen 2020

Maksimere træningen 2020.
  Kom i gang med at løbe

Kom i gang med at løbe

Tips til træningsplan, kost og kropsholdning for at komme i gang med løb.