Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Vælg de rette aminosyrer

Der findes mange forskellige produkter med aminosyrer. For at kunne vælge rigtigt ud fra dine egne behov og mål, følger her en guide med de mest almindelige tilskud.

En aminosyre er byggesten til protein og dannes gennem lange kæder. Afhængig af sammensætningen får aminosyrerne forskellige egenskaber.

Muskelopbyggende aminosyrer

BCAA

BCAA består af de tre forgrenede aminosyrer leucin, isoleusin og valin som spiller en central rolle i kroppens opbygning af proteiner. BCAA anvendes derfor ofte under diæt i et forsøg på at mindske muskeltab uden af få for mange kalorier i sig. Det bedste er at indtage BCAA inden morgenforbrænding, mellem måltider samt før og efter træning.

EAA

EAA består af alle essentielle aminosyrer og anvendes på flere forskellige måder. EAA optages meget hurtigt, da det ikke behøver at spaltes, og mange tager det derfor sammen med kulhydrater efter træning. Undersøgelser har vist, at en dosis på ca. 10 gram umiddelbart inden træning giver kroppen signal til at opbygge muskler, så mange bodybuildere vælger at tage et tilskud før træning. Det kan desuden anvendes til at sikre et tilstrækkeligt indtag.

Glutamin

Glutamin er den aminosyre i kroppen som findes mest i fri form. Det har vist sig, at høje doser af glutamin kan øge mængden af væksthormoner og forbedre muskelopbyggende processer. Derfor er det et yderst populært tilskud blandt bodybuildere.

Emma Tall.

Præstation

Beta-alanin

Ekstra indtag af beta-alanin har vist sig at øge niveauerne af carnosin i musklerne. Carnosin fungerer som en støddæmper for mælkesyre, og et tilskud af beta-alanin skulle derfor kunne øge mælkesyretolerancen. Det indebærer i praksis en længere udholdenhed i forbindelse med træning.

Arginin og citrullin

Arginin og citrullin medvirker ved dannelsen af kvælstofoxid. Kvælstofoxid bedrager til at få blodkarrene til at udvide sig, og derfor anvendes disse aminosyrer til at øge den særlige ”pump” ved fitnesstræning, noget som de fleste efterstræber.

Taurin

Taurin er på det seneste blevet kendt som en ingrediens i energidrikke. Betegnes ofte som en aminosyre, men er det teknisk set ikke.  Det er en organisk syre som findes i forskellige vævstyper hos dyr, og vi kan efter behov selv danne det. Som tilskud kan det anvendes til at øge sin muskel-pump op til træning, og man mener også, at det sammen med koffein kan have en energifremmende effekt.

Forbrænding

ALC og carnitin

Både carnitin og acetyl-L-carnitin (ALC) spiller en rolle i kroppens forbrænding. Carnitin transporterer fedtet ind i cellernes mitokondrier, hvor energien anvendes, og indtages derfor ofte under diæt. Formen ALC er blevet fremstillet for lettere at kunne optages i kroppen.

Hormoner

Tyrosin

Tyrosin er en aminosyre der kan dannes i kroppen fra fenylalanin, hvis behovet opstår. Tyrosin fungerer som et forstadium til dopamin og adrenalin. Dopamin signalerer velvære og motivation, mens adrenalin aktiverer og opkvikker os. Mange oplever en klar forskel, når de ønsker at øge niveauerne af disse to stoffer via indtag af tyrosin.

D-asparaginsyre

Aminosyren L-asparaginsyre er en aminosyre der fungerer som en byggesten blandt kroppens proteiner. D-asparaginsyre fungerer derimod anderledes og spiller en aktiv rolle ved frigørelsen af mange opkvikkende hormoner i kroppen. Et tilskud af D-asparaginsyre kan øge niveauerne af disse hormoner i kroppen.

Resumé

  • BCAA og EAA passer bedst inden træning.
  • Glutamin findes i store mængder i musklerne.
  • Beta-alanin forbedrer mælkesyretolerancen.
  • Arginin, citrullin og taurin tages for at øge sin muskel-pump ved styrketræning.
  • Carnitin transporterer fedt til cellerne.
  • Tyrosin er et forstadium til dopamin og adrenalin.
  • D-asparaginsyre øger hormonniveauerne.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  EAA & Proteinsyntesen

EAA & Proteinsyntesen

En grundlæggende guide till EAA.
  BCAA: Grenede Aminosyrer

BCAA: Grenede Aminosyrer

Den lille guide til BCAA.
  Vælg det rette multivitamin

Vælg det rette multivitamin

Vælg det rette multivitamin!
  Vælg det rette pre-workout

Vælg det rette pre-workout

Vælg det rette pre-workout, hvad du bør overveje og søge efter.
  Vælg det rette proteinpulver

Vælg det rette proteinpulver

Hvilket proteinpulver skal man købe? Vælg det rette til dine behov.
  Vælg det rette kreatintilskud

Vælg det rette kreatintilskud

Her følger en guide, så du lettere kan vælge det rette kretintilskud.
  Vælg den rette bar

Vælg den rette bar

En guide til hvilken bar du skal vælge ud fra netop dine behov.
  Vælg det rette kosttilskud

Vælg det rette kosttilskud

Denne guide er for dig, som endnu ikke ved, hvad der passer netop dig bedst.
  Vælg den rette gainer

Vælg den rette gainer

Den primære anledning til at tage en gainer er netop at tage på i vægt.
  Vælg den rigtige sportsdrik

Vælg den rigtige sportsdrik

Sportsdrikke er et af verdens mest solgte kosttilskud til personer, der træner.
  Valleprotein & Træning

Valleprotein & Træning

I denne artikel gennemgår vi proteinkongen, valleprotein!
  Hvorfor pre-workout?

Hvorfor pre-workout?

Hvorfor har du brug for en pre-workout?
  Bodybuilding del 2

Bodybuilding del 2

Anden del af vores kvikguide til kostplaner for bodybuilding.
  Avanceret ernæringstiming

Avanceret ernæringstiming

Ernæringstiming, hvordan du kan optimere dine forudsætninger for muskelvækst.
  Løb

Løb

Kvikguide til hvordan du tilpasser kosten til dit løb.
  Fedtforbrænding & Kosttilskud

Fedtforbrænding & Kosttilskud

Læs vores kvikguide til hvordan du effektivt øger din fedtforbrænding.
  Kampsport

Kampsport

De vigtigste kostråd til dig som er kampsportsudøver.
  Fitness for piger: Diæt

Fitness for piger: Diæt

At fedtforbrænde før en fitnesskonkurrence plejer man at kalde at deffe.
  Styrkeløft

Styrkeløft

Kvikguide til hvordan du som vægtløfter skal tilpasse din kost, så du udviklers
  Forvandle fedt til muskler

Forvandle fedt til muskler

Denne artikel handler ikke om kunsten at omdanne fedt til muskler.