Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Vælg den rette bar

En bar kan være et godt og nyttigt mellemmåltid. Der findes mange forskellige varianter som passer til forskellige situationer. Er du i tvivl om, hvad du skal vælge, får du nogle retningslinjer her.

  • Proteinbar
  • Energibar
  • Måltidserstatning

Proteinbar

En proteinbar har først og fremmest et højt proteinindhold i forhold til indholdet af kulhydrater og fedt. Den opfylder omtrent samme funktion som en proteindrik men kan være mere mættende. 17-18 gram protein pr. bar må være et mindstekrav, hvis den skal kunne betragtes som proteinbar (naturligvis afhængig af størrelsen). Proteinbaren kan fungere som et godt, nærende og proteinrigt mellemmåltid, men er også velegnet at indtage efter et træningspas.

Det findes desuden varianter af proteinbars med lavere og højere mængder kulhydrater.

Bars med mange proteiner og få kulhydrater er næringsrige mellemmåltider der egner sig godt til diæter. Udover den lave mængde kulhydrater kan de indeholde sukkeralkoholer, der igen får kroppen til at optage færre kalorier. Her må en lille advarsel dog være på sin plads, hvis man har sart mave, idet alt for store indtag kan have en vis afførende effekt.

Restitutionsbars indeholder større mængder kulhydrater, selvom proteinindholdet stadig er højt. En sådan bar passer godt til dig som har et aktivt liv, er meget i bevægelse eller efter træning som restitution. Kulhydraterne giver kroppen hurtig energi, og proteinet opbygger musklerne. 

Energibar

Energibars indeholder flere kulhydrater end de andre typer bars. Den retter sig især mod udøvere af udholdenhedssport som har brug for hurtigt at tanke energi for fortsat at kunne yde optimalt. Selv efter et hårdt træningspas kan en energibar være en god restitution. Har man svært ved at tage på i vægt, kan man spise en energibar som mellemmåltid for at få mere energi uden at blive alt for mæt.

Måltidserstatningsbar

En betragtning af næringsindholdet i en måltiderstatningsbar handler både om, hvor mange kalorier den giver, og om den omfatter alle nødvendige vitaminer og mineraler. Disse bars er primært beregnet til at spise i diætperioder, men fungerer selvsagt også som erstatning for enkelte måltider.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  Vælg det rette proteinpulver

Vælg det rette proteinpulver

Hvilket proteinpulver skal man købe? Vælg det rette til dine behov.
  Sojaprotein

Sojaprotein

Sojaprotein ses som alternativ til valleprotein til de, som ikke vil have protein fra mælk
  Valleprotein & Træning

Valleprotein & Træning

I denne artikel gennemgår vi proteinkongen, valleprotein!
  Vælg de rette aminosyrer

Vælg de rette aminosyrer

En aminosyre er byggesten til protein og dannes gennem lange kæder.
  Vælg det rette multivitamin

Vælg det rette multivitamin

Vælg det rette multivitamin!
  Valleproteinisolat

Valleproteinisolat

En form for valleprotein kaldes isolat og er en renere form af valle.
  Vælg det rette kreatintilskud

Vælg det rette kreatintilskud

Her følger en guide, så du lettere kan vælge det rette kretintilskud.
  Proteinmousse

Proteinmousse

Cremet og proteinrig mousse som er perfekt som mellemmåltid efter træningen.
  Vælg det rette pre-workout

Vælg det rette pre-workout

Vælg det rette pre-workout, hvad du bør overveje og søge efter.
  Vælg det rette kosttilskud

Vælg det rette kosttilskud

Denne guide er for dig, som endnu ikke ved, hvad der passer netop dig bedst.
  Proteintiming

Proteintiming

Det rette protein til den rette lejlighed.
  Vælg den rette gainer

Vælg den rette gainer

Den primære anledning til at tage en gainer er netop at tage på i vægt.
  Vælg den rigtige sportsdrik

Vælg den rigtige sportsdrik

Sportsdrikke er et af verdens mest solgte kosttilskud til personer, der træner.
  Den rigtige kost til fedtforbrænding

Den rigtige kost til fedtforbrænding

Hvad kræves der for at tabe fedt?
  Avanceret ernæringstiming

Avanceret ernæringstiming

Ernæringstiming, hvordan du kan optimere dine forudsætninger for muskelvækst.
  EAA & Proteinsyntesen

EAA & Proteinsyntesen

En grundlæggende guide till EAA.
  Kasein: avancere dit proteinindtag

Kasein: avancere dit proteinindtag

Kasein har et langsomt optag i kroppen.
  Fitness: Deff

Fitness: Deff

Deffe ved hjælp af den rigtige træning og kost.
  5 kosttips til øget fedtforbrænding

5 kosttips til øget fedtforbrænding

5 kosttips til øget fedtforbrænding.
  Atletik: spring

Atletik: spring

Hvad bør du som højdespringer tænke på, når du planlægger din kost?