Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Vitaminer til dig, der træner

Vitaminer er organiske forbindelser, som bestemt er nødvendige i meget små mængder, men som stadig er livsvigtige. De fleste vitaminer skal tilføres gennem kosten, da de ikke kan produceres i kroppen. Undtagelsen er D-vitamin, som kan dannes i nærvær af sollys, K-vitamin og visse B-vitaminer, der kan produceres af bakterier i mave-tarmkanalen.

vitaminer

 
Core Vitamins
 
Female Vitamins
 
Vitamin D3 5000 IE+
 
Core Vitamin D3
 
Core B-Complex
 
Vitamins Man

Vitaminernes funktioner i din træning

Vitaminer leverer ikke direkte energi, men en lang række af dem, såsom visse B-vitaminer, er nødvendige f.eks. i kulhydratstofskifte, fedtforbrænding og andre nøgleelementer i energistofskiftet. Mangel på B-vitaminer kan resultere i træthed og nedsat præstation i forbindelse med anstrengende træning.

Mand, der binder sine træningssko.

Andre vitaminer er vigtige for produktionen af røde og hvide blodlegemer såsom folinsyre og vitamin B12. Røde blodlegemer er afgørende for din præstation, fordi de bl.a. at forsyne dine muskler med ilt og hvide blodlegemer er en stor del af dit immunsystem.

Vitamin C og D er nøglespillere i dannelsen af knogler, brusk og bindevæv, hvilket er utrolig vigtigt for, at du kan tåle høj træningsmængde uden skader.

I forbindelse med hård fysisk aktivitet, såkaldte frie radikaler, der kan angribe dine celler og beskadige dit DNA, proteiner og fedtstoffer samt inaktivere visse enzymer. Forsvaret af dine celler i frontlinjen består dels af visse enzymer, men også en række vitaminer såsom vitamin A, C og E.

Inddeling af vitaminer

På nuværende tidspunkt er der tretten forskellige forbindelser, der betragtes som vitaminer, og de er yderligere kategoriseret som fedtopløselige eller vandopløselige.

De fedtopløselige inkluderer vitaminerne nedenfor.

VitaminFunktion
AStimulerer skeletudvikling og immunforsvar. Vigtig for hudceller og visuelle pigmenter i øjet.
DØger optagelsen af calcium i mave-tarmkanalen og stimulerer dannelsen af knogler.
EForsvar mod frie radikaler
KUdgør en central rolle i blodets koagulationsproces og i mineraliseringen af knogler og tænder



De fedtopløselige inkluderer vitaminerne nedenfor.

VitaminFunktion
B1 (tiamin)Vigtig i kulhydratstofskiftet.
B2 (riboflavin)Stimulerer nedbrydningen af fedt og kulhydrater. Hjælper med at opretholde hudens funktion.
B3 (niacin)Spiller en central rolle i forbrændingen af kulhydrater under anaerob fysisk aktivitet. Medvirker i forbrænding og dannelse af fedtsyrer. Hjælper med at opretholde hudens funktion.
B6 (pyridoxin)Stimulerer proteinstofskiftet, produktion af røde blodlegemer og hæmoglobin. Medvirker i kulhydratstofskiftet.
B12 (cobalamin)Stimulerer produktionen af røde og hvide blodlegemer. Har en central rolle i vedligeholdelsen af nerve-, tarm- og hudvæv. Medvirker til dannelsen af DNA.
Folsyre
Medvirker til dannelsen af DNA. Stimulerer produktionen af røde og hvide blodlegemer. Vigtig for tarmens funktioner.
BiotinStimulerer kulhydrat-, fedt- og proteinstofskiftet.
PantothensyreHar en central rolle i energistofskiftet. Stimulerer produktionen af kulhydrater, fedt og protein.
C (ascorbinsyre)Antioxidant. Stimulerer dannelsen af kollagen og har en central rolle i produktionen af adrenalin, jernoptagelse og produktionen af forskellige typer bygningsmolekyler.


Hvordan påvirker din træning dit vitaminbehov?

Et mangelfuldt vitaminindtag kan resultere i nedsat ydeevne af en række forskellige årsager alt efter hvilket vitamin du mangler. Fysisk aktivitet kan give anledning til vitaminmangel gennem nedsat optagelse, øget udskillelse (sved, urin), øget omsætning f.eks. på grund af mere mitokondrier og muskelvækst.

Undersøgelser på atleter viser også, at de har et mangelfuldt vitaminindtag i kosten på grund af ensidig kost og omfattende træningsvolumen.

For de fleste er vitaminer ikke forbundet med ydeevne og udvikling i træning, såsom de energigivende næringsstoffer kulhydrater, protein og fedt. Men uden tilstrækkeligt indtag af vitaminer vil selv din krop ikke kunne drage fordel af effekten af de energigivende næringsstoffer.

Referencer

Jeukundrup og Gleeson. Idrottsnutrition för bättre prestation. 2007

Abrahamson et al. Näringslära för högskolan. 1999

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  Stor guide: Derfor har vi brug for vitaminer

Stor guide: Derfor har vi brug for vitaminer

Hvorfor har vi brug for vitaminer, og hvad gør de i kroppen?
  Derfor er fedt vigtigt for dig, der træner

Derfor er fedt vigtigt for dig, der træner

Derfor har du brug for fedt, når du træner.
  Undgå virus, når du træner

Undgå virus, når du træner

Tips til at undgå virus under træning.
  Partnertræning - Træningssessionen, der både træner de sædvanlige muskler og lattermusklerne

Partnertræning - Træningssessionen, der både træner de sædvanlige muskler og lattermusklerne

Prøv disse øvelser, og du vil træne dine latter- og sædvanlige muskler!
  Vælg det rette kosttilskud

Vælg det rette kosttilskud

Denne guide er for dig, som endnu ikke ved, hvad der passer netop dig bedst.
  Vælg det rette multivitamin

Vælg det rette multivitamin

Vælg det rette multivitamin!
  Tips til at blive kvikket op

Tips til at blive kvikket op

I denne artikel får du tip til, hvordan du bliver mere opmærksom både på kort og lang sigt.
  Sådan opbygger du muskler

Sådan opbygger du muskler

At opbygge muskler kræver hård træning og høje ambitioner.
  Mental forbedring

Mental forbedring

8 effektive tips til hvordan du forbedrer din mentale præstation i hverdagen.
  Mad og kosttilskud under graviditet

Mad og kosttilskud under graviditet

Det er ekstra vigtigt at tage sig af kroppen under en graviditet - men hvordan?
  Vægttab

Vægttab

Det eneste du skal vide for at lykkes med dit vægttab.
  Vælg den rigtige sportsdrik

Vælg den rigtige sportsdrik

Sportsdrikke er et af verdens mest solgte kosttilskud til personer, der træner.
  Sommertræning - kost i ferien

Sommertræning - kost i ferien

Mange godbidder lokker i sommeren, og det er helt okay at forkæle dig selv lidt.
  Kom i gang med at løbe

Kom i gang med at løbe

Tips til træningsplan, kost og kropsholdning for at komme i gang med løb.
  Hvad er C vitamin?

Hvad er C vitamin?

C-vitamin er populært i forkølelsestider og har flere funktioner i kroppen.
  Vælg det rette pre-workout

Vælg det rette pre-workout

Vælg det rette pre-workout, hvad du bør overveje og søge efter.
  Sommertræning - Behold motivationen

Sommertræning - Behold motivationen

Kig ind i tips til at holde træningen i gang om sommeren.
  Opbygge muskler

Opbygge muskler

De vigtigste trin til øget muskelmasse.
  Bodybuilding del 1

Bodybuilding del 1

Grundlæggende kostguide til dig som vil noget med din bodybuilding.
  Sådan undgår du at blive syg, når du begynder at træne

Sådan undgår du at blive syg, når du begynder at træne

En hård start på træning kan nemt føre til at man bliver syg.