Grøn te

I over 4600 år har man drukket te i Kina og der har altid været sagt meget om dens effekt på sundheden. Grøn te adskiller sig fra sort te ved, at den grønne te ikke oxiderer som den sorte. Det betyder, at mange stoffer bibeholdes, som ellers forsvinder ved oxidation. Vi vil i denne artikel komme ind på lidt af den forskning, som sker på grøn te, og også vise hvordan du brygger den korrekt.

  • Hvad indeholder grøn te?
  • Hvilke sundhedsmæssige effekter kan grøn te have?
  • Hvordan brygger man grøn te?

Koffein og teanin

Teplanten indeholder mange forskellige interessante stoffer, hvoraf nogle har fået mere opmærksomhed end andre. Te indeholder, præcis som kaffe, koffein som fungerer opkvikkende. Koffeinindholdet i en kop te kan variere, men regn med at det er mindre end halvdelen af i en kop kaffe. Koffein kan fx hjælpe under en kur på forskellig måde. Man klarer nemmere hverdagen, hvis man føler sig frisk, selvom man er i kalorieminus og koffein har også vist sig at mindske den anstrengelse, man oplever, ved fysisk aktivitet. Det føles altså mindre anstrengende at træne med en vis intensitet med koffein i kroppen end uden koffein i kroppen. Desuden gør koffein mere fedt tilgængeligt fra fedtvævet til forbrænding, hvilket kan være positivt ved ren lavintensiv fedtforbrændende træning, som fx en morgengåtur inden morgenmaden.

Teanin er en aminosyre, som næsten kun findes i teblade og synes at kunne mindske nogle af bieffekterne af koffein. Teanin virker snarere beroligende end opkvikkende, men ikke sløvende. Teanin skulle i sig selv kunne hjælpe til at skabe ro inden nattesøvnen, men koffeinen i te vil modvirke dette. Dog skulle teanin kunne hjælpe mod hverdagsstress. Teanin må ikke forveksles med tein, som er et andet navn for koffein.

EGCG

EGCG står for "Epigallocatechin gallate" og er en af teens mange katekiner. EGCG er den katekin, som der findes mest af i grøn te, men ikke sort, hvor EGCG nedbrydes i oxidationsprocessen. EGCG er en antioxidant, men antioxidantindholdet i grøn te er næsten det samme som i sort te, så de eventuelle effekter af EGCG har sandsynligvis intet med det at gøre. Der findes studier, som viser, at EGCG (og eventuelt andre stoffer i grøn te) hjælper til med fedtforbrændingen ved at forhindre nedbrydningen af adrenalin og noradrenalin i kroppen (to hormoner som hjælper ved fedtforbrænding), eventuelt øger leverens fedtomsætning samt eventuelt øger mitokondriernes energiforbrug (mitokondrierne er cellens kraftværk).

EGCG er blevet studeret meget i forhold til kræft, hvor man i studier på cancerceller har set, at EGCG kan påvirke produktionen af visse nøgleenzymer, dog ved man endnu ikke sikkert, om det modvirker kræft at drikke grøn te.

Der findes studier, som indikerer, at grøn te kan virke beskyttende for leveren, men der findes også data på at et meget højt indtag af grøn te (i form af tilskud) kan give dårligere levertal hos nogle meget følsomme personer. Mere er ikke altid bedre, har du leverproblemer, bør du undgå at overdosere kosttilskud med grøn te. Vær omhyggelig med at følge den anbefalede doseringsanvisning på bøtten.

For at få en tilstrækkelig mængde EGCG bør du drikke to til tre kopper grøn te om dagen eller tage et tilskud af grøn te-ekstrakt.

Øvrigt indhold

Grøn te indeholder en række andre stoffer, som kan have forskellige sunde effekter og fungere som antioxidanter. Disse inkluderer forskellige polyfenoler, klorofyl og andet. Dog findes der i dag ikke tilstrækkelige studier til, at man kan sige noget med sikkerhed, ud over at de gør noget. Giver man rotter grøn te uden EGCG, kan man tydeligt se, at der findes flere stoffer, som har effekt.

Hvordan du brygger grøn te

gröntte

Når du brygger grøn te, er det vigtigt, at vandet ikke er for varmt, da det gør, at teen smager bittert. Kog vandet op, og lad det køle til mellem 75-80 grader, inden du lægger teen i. Hvis du bruger løs te, er doseringen ca. en teskefuld teblade pr. kop. Hvor længe man derefter lader teen stå og trække, afhænger af hvad man foretrækker. I Kina lader man tebladene ligge i koppen, mens man drikker, men man kan også bruge en si.

Konklusion

Som du ser, kan grøn te have en række positive effekter på din sundhed og hjælpe dig med at tabe dig. Om du tager det som kosttilskud eller drik er ikke så vigtigt, da du kan få det sunde på begge måder. Dog har nogle det svært med den lidt græsagtige smag af grøn te, som mange elsker.

  • Grøn te indeholder både koffein og theanin
  • EGCG kan tilsyneladende hjælpe ved vægttab og evt. have en række andre sundhedseffekter
  • Der findes desuden antageligt flere andre sunde stoffer i grøn te, som kan nydes som drik eller tages som tilskud

Var denne information brugbar?   Ja   Nej
Tak for din mening!

Tilskud med grøn te

Diet Green Tea
BURN
Skrevet af Robert Rönngren