Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Hvad er C vitamin?

C-vitamin er en af vores mest almindelige vandopløselige vitaminer, som det blandt andet er nødvendigt for at opretholde immunforsvaret. Men hvilke fødevarer indeholder mest C-vitamin, og hvad er liposomalt C-vitamin?

  • Hvad er C-vitamin godt til?
  • Vandopløselig C-vitamin
  • Syreneutralt C-vitamin
  • Liposomalt C-vitamin
  • Tilskud af C-vitamin
  • C-vitamin i mad
  • Kan du tage for meget C-vitamin?

Hvad er C-vitamin godt for?

C-vitamin kaldes også ascorbinsyre og er et vandopløseligt vitamin, der er nødvendigt til dannelsen af kollagen i kroppen. Kollagen er det protein, der binder kroppen sammen og er blandt andet nødvendigt for sunde led og for at holde hud, hår og negle stærke. Hormondannelse har også brug for C-vitamin for at kunne fungere normalt.

Men måske bedst kendt er C-vitamin for dets funktion som en antioxidant, det vil sige at beskytte kroppens celler fra at blive nedbrudt. Denne nedbrydning kaldes oxidativ stress og foregår konstant, fordi vi konstant udskifter vores celler, men stresset øges under f.eks. Hård træning, rygning, stress og solbadning. Ved at spise C-vitaminrige fødevarer tilføjer vi antioxidanter, der modvirker denne proces. C-vitamin optimerer også absorberingen af jern, hvilket er grunden til, at det er godt at kombinere jernkapsler eller jernrig diæt med et indtag af C-vitamin.

Vandopløselig C-vitamin

C-vitamin er et meget surt vitamin, og derfor kan mennesker med følsomme maver eller dem, der spiser store mængder vitamin, opleve problemer med maven. Så er det godt at vælge en syreneutral C-vitamin i stedet for, der har en højere pH-værdi, hvilket gør det mere skånsomt for maven. Ved at tilsætte et mineral som kalcium eller magnesium sænkes vitaminets pH-værdi. En anden fordel ved syreneutral C-vitamin er, at de tilsatte mineraler får vitaminerne til at passere langsommere gennem mave- og tarmsystemet, så optagelsen virker i længere tid.

Syreneutralt C-vitamin

Syre-neutralt C-vitamin er faktisk det samme som en syreneutral vitamin, ved at tilsætte et mineral til ascorbinsyre, neutraliseres syren, og den bliver så mere venlig over for maven, hvilket giver et såkaldt syreneutralt vitamin C. Når du kombinerer kalcium eller magnesium med ascorbinsyre, er biotilgængeligheden af vitaminet også lettere, og mineralet hjælper også cellerne med at holde sig til vitaminet, så det forbliver længere i cellerne. Da vitamin C er et vandopløseligt vitamin, kan kroppen ikke opbevare det, men det skal tilsættes dagligt via kosten.

Hvad er liposomal C-vitamin?

Det faktum, at et vitamin er liposomalt, betyder, at det er indkapslet i phospholipider i små bobler. Disse har egenskaben at være i stand til at komme igennem fordøjelsessystemet uden at blive nedbrudt af for eksempel mavesyre. Dette skyldes, at vores egne cellemembraner også består af phospholipider - det er noget, der allerede findes naturligt i kroppen. Vitaminet optages i stedet direkte i tarmene, hvilket kan gøre et liposomalt supplement mere effektivt end tabletter og kapsler, fordi det er mere biotilgængeligt.

Tilskud af C-vitamin

C-vitamin er et almindeligt supplement og er populært at spise i kolde tider. Flere studier er nødvendige i dag for med sikkerhed at kunne bestemme, at C-vitamin lindrer og modvirker forkølelsessymptomer, men det er bevist, at vitaminet er nødvendigt for et normalt fungerende immunsystem. Immunsystemet beskytter kroppen mod forskellige belastninger såsom vira og bakterier, og et velafbalanceret immunsystem er derfor godt til at beskytte mod forkølelse.

Selv dig, der træner meget, kan med fordel spise et tilskud af C-vitamin i direkte forbindelse med motion. Dette skyldes, at kroppen nedbrydes under træning og bliver ekstra modtagelig overfor, blandt andet infektioner, men C-vitamin bidrager til, at immunsystemet opretholdes, selv under hård træning. For eksempel kan du blande noget C-vitaminpulver i din vandflaske eller tage en tablet med C-vitamin inden træning. C-vitamin findes næsten altid også i multivitaminer.

C-vitamin fås i mange forskellige formater, og for dem, der har svært ved at sluge tabletter, kan vitaminet i flydende form eller som pulver være at foretrække. Derudover finder mange mennesker det lettere at dosere disse, mens andre mener, at tabletter er lettere, da de er lette at tage med og fås i færdige doser.  

C-vitamin i mad

C-vitamin findes i de fleste typer frugt, bær og grøntsager, men det er citrusfrugterne, der er blevet mest omtalt for nylig. Eksempler på nogle rigtig C-vitaminrige fødevarer er broccoli, paprika, appelsiner og rosenkål. Det kan dog være godt at huske på, at vitaminet er følsomt over for varme, og det kan derfor ødelægges under madlavning ved høje temperaturer. For ikke at miste vitaminets gode egenskaber, skal du derfor gerne spise rå madvarer med C-vitamin eller supplere dit indtag andetsteds. Nedenfor ser du en tabel over hvilke fødevarer der indeholder mest C-vitamin sammenlignet med kosttilskud med C-vitamin.

KAN DU TAGE For meget C-vitamin?

Da vitamin C er vandopløseligt, kan overskydende C-vitamin udskilles i urinen, så bivirkninger er ikke almindelige.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej