"Kan du klare dig bedre ved at spise kosttilskud?" Dette var en tanke, som Morgan Norrestam, administrerende direktør og grundlægger, tænkte over og var det, der kom til at skrappe idéen til firmaet Svenskt Kosttilskud. Det var i 2002, Morgan opdagede, at der faktisk var kosttilskud, der kunne gøre en forskel for ydeevnen. Han var selv aktiv og træner i gymnastik, og efter at have testet kosttilskud med gode resultater besluttede han at åbne en e-handelsbutik med egen produktion og som forhandler. Helt fra starten var målet at have alle produkter på lager. Dette var noget, der var karakteristisk for virksomheden sammenlignet med andre virksomheder i begyndelsen af 00'erne. Siden starten har Svensk Kosttilskud haft både vækst og fortjeneste hvert år. Takket være et stort fokus på kundeløfte, hvor alt, hvad der gøres, er langsigtet og med kunden i fokus med en bred vifte af produkter, der gør en forskel for mennesker i deres liv og hurtige leverancer.
Det hele startede i en lade uden for Bålsta, hvor Morgan Norrestam stillede et lille lager og et endnu mindre kontor til rådighed. Fra begyndelsen var hele familien involveret i forretningen, hvor både søstre og forældre blev hjulpet til at pakke varer på lageret. Selvom virksomheden har ekspanderet betydeligt siden starten, har familiens ånd overlevet.
I løbet af det første leveår blev det første produkt også lanceret under det svenske kosttilskuds eget mærke - 100% Creatine. Kreatin er et af de kosttilskud, der fik tidlig opmærksomhed for sin indvirkning på ydeevnen, og dokumentationen er lang. 100% Creatine eksisterer stadig, men er nu kendt som Core Creatine.
Det hele startede i en lade uden for Bålsta, hvor Morgan og hans familie alle hjalp hinanden.
Svensk Kosttilskud voksede hurtigt i de første to år, og den lille stald blev snart for lille. Virksomheden flyttede til nye lokaler i Bolinder Strand i Kallhäll uden for Stockholm med et fælles lager og kontor. Virksomheden begyndte også at ansætte flere mennesker uden for familiens kerne og gradvis voksede organisationen.
Fem år efter opstart blev Svensk Kosttilskud omdannet til et aktieselskab med store ændringer. Du begynder at se en stor efterspørgsel efter økologi, sundhed og skønhed. I 2010 startes derfor datterselskabet Svensk Hälsokost for at supplere sortimentet med mere fokus på wellness og økologi.
Produktserien Core og RAW blev også lanceret i år. Core er stadig i dag det svenske kosttilskuds vigtigste serie af kosttilskud til sport og motion, mens RAW er mere fokuseret på ekstra højdosis sportstilskud til krævende sport.
I 2011 blev mærket Svensk Hälsokost lanceret, som senere skiftede navn til Healthwell. Et mærke med et sortiment specielt udviklet til dem, der sætter pris på naturlige kosttilskud og fødevarer. Healthwell står for overkommelige og kvalitetstilskud med få ingredienser og afbalancerede doser, og som skal passe alle uanset tegnebog. Serien inkluderer vitaminer, mineraler, urter og nærende bær og grønne pulvere.
I 2014 tog Svenskt Kosttillskott skridt til at blive sponsor for atleter og atleter og skabte Team Svensk Kosttilskud med forskellige fitnessprofiler. Alt fra svømmere og atleter til kampkunstnere og crossfit-atleter fungerer som ambassadører for det svenske kosttilskud.
Samme år købte Svensk Kosttilskud butikken Vitapost AB med et stort set lignende tilbud. Oprindeligt blev butikken vedligeholdt, men blev senere integreret med Svensk Hälsokost.
Svenskt Kosttilskud er sponsor af flere atleter og atleter i forskellige sportsgrene.
Efter ti år i branchen og en stor udvidelse af både produkter og medarbejdere var det igen tid til en virksomhedsflytning. Denne gang gik den bevægelige last til en nybygget og miljøtilpasset bygning i Brunna uden for Kungsängen med et lagerhus, stort kontorlokale og plads til et fitnesscenter. Lokalerne blev også bygget som miljøvenlige med energieffektiv opvarmning og krav til kildesortering.
Svenskt Kosttilskud har sine lokaler uden for Kungsängen med lager, kontorlokaler og fitnesscenter.
Med den motivation, at Svenskt Kosttilskud har udvidet sig markant i løbet af få år, med kunden i fokus og en konstant indsats for at udvikle og følge med i tendenser inden for motion og sundhed, blev CEO Morgan Norrestam nomineret til den prestigefyldte Årets Iværksætter-pris af virksomheden EY 2016.
Hjemmesiden har ændret udseende flere gange gennem årene. Den seneste ændring, der fandt sted i 2017/2018, har skabt et helt nyt look for hele hjemmesiden sammen med en række nye funktioner til filtrering af produkter og bedre information til den besøgende.Fra en hjemmeside oprettet med en enkel gratis løsning til en kundevenlig med en række vigtige funktioner, der gør det lettere at besøge.
Hvert år udpeger Dagens Industri en række virksomheder, der har opbygget sunde, rentable og hurtigt voksende virksomheder og navngiver disse som Gazelle-virksomheder. I 2018 modtog Svensk Kosttilskud den fine nominering, hvilket viser, at virksomheden er en god rollemodel for andre og inspirerer flere til at tørre at implementere deres forretningsidéer.
For at kunne tilbyde vores sortiment til flere kunder i Europa lanceres webstedet healthwell.com, hvor et udvalg af vores sortiment kan købes. Tyskland er det første land, hvor healthwell.com lanceres.
Da Svensk Kosttilskud blev lanceret, blev det en stærk mand, der rejste et tungt symbol for virksomheden, men de ændrede senere logoet for bedre at vise, hvad det svenske kosttilskud virkelig står for. Balance mellem kost, motion og hvile betragtes som vigtig for gode resultater, og det nye logo i farverne på det svenske flag symboliserede dette.
Svensk Kosttilskuds egen produktion af kosttilskud og sundhedsfødevarer er steget støt og fortsætter med at stige. Gamle favoritter er forblevet eller blevet opdateret til forbedret kvalitet. I årenes løb har de ændret udseende mange gange, og emballage, indhold og design er blevet forbedret.