Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Knæbøjning (squats)

Squats er en af de grundlæggende øvelser i fitnesscenteret, en øvelse, som mange mennesker inkluderer i deres træningsskema. I denne øvelse bruges frie vægte, og du aktiverer næsten hele kroppen, men især ben og lænd. Knæbøjninger er øvelsen til dig som ønsker atletiske ben og en velformet bagdel. 

  • Ydeevne
  • Tip
  • Muskler der aktiveres

Ydeevne

  1. Placer stangen i højden af brystbenet.
  2. Tag fat i stangen en til to håndbredder fra skuldrene
  3. Duk dig under stangen og læg den på dine skuldre eller øvre ryg.
  4. Hold dine fødder direkte under stangen, stram din krop og løft stangen op.
  5. Tag et skridt tilbage med begge fødder, så de ender side om side.
  6. Hoftebredde med fødder og tæer let vinklet udad.
  7. Hold ryggen lige og have en let spænding i hele din krop og især din torso.
  8. Bøj dig ned ved at skubbe lænden ud, som om du sad på en stol. Gå så langt ned som muligt, mens du opretholder en god teknik og en lige ryg.
  9. Skub op igen til lodret ved at skubbe væk med hele fodsålen og aktivere lænden.
  10. Når du er oppe, skal du bare ladde op og gå ned igen så dybt som muligt.

Tænk altid på at spænde i maven og træk styrke fra sædet og lårene på vej op. Læg dit blik på gulvet under hele øvelsen for at holde ryggen og nakken lige.

Tip!

  • Ret dig op og spænd i brystet
  • Hold et naturligt svej
  • Skulderbladene sammen
  • Mavetryk
  • Kig fremad
  • Træn din mobilitet

Muskler der aktiveres

Primære

  • Overlåret
  • Sæde
  • Hamstring
  • Pædagogerne

Sekundære

  • Far

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej