Kreatin

Kreatin er et meget populært kosttilskud at tage i forbindelse med opladning og muskelpræstation. Kreatin hjælper kroppen med produktionen af brændstoffet ATP, som musklerne bruger ved kortvarigt og højintensivt arbejde. ATP har en vigtig opgave i forbindelse med cellernes energihåndtering og ved produktionen af nyt muskelvæv. Derfor er kreatin et godt kosttilskud til dig, der vil være i stand til at opretholde intensiteten i din træning lidt længere og have energi til nogle gentagelser i dine set.

Læs mere
Filtre
Filtre Viser 23 produkter
Udvalg
Kreatin-monohydrat10 Kre-alkalyn7 Avancerede kreatiner3 Kreatin-loading1 Kreatin-chelat1 Kreatin-ethyl-ester1
Varemærke
Svenskt Kosttillskott7 Olimp3 Fairing3 Self Omninutrition3 Optimum Nutrition2 MuscleTech1 Mutant1 BSN1 Scitec1 Pro Nutrition1
Sortering
Popularitet

Forskellige typer kreatin

I denne kategori finder du mange forskellige typer kreatintilskud med forskelligt indhold og i forskellige sammensætninger såsom kre-alkalyn, kreatin-monohydrat og kreatin-pyruvat, så du kan finde det, der er perfekt til dig!

Hvad gør kreatin?

Først og fremmest fungerer kreatin som en buffer af energi i musklerne. Denne buffer kan give dig et ekstra kick under træningen, så du kan øge din maksimale styrke og præstere mere. Med sund mad, træning og et kosttilskud med kreatin kan du øge mængden af muskelmasse på en effektiv måde. Denne buffer af ekstra energi er frem for alt god til eksplosive idrætter som styrkeløft og intervaltræning.

Kreatin har også en indvirkning på pH-balancen i musklerne, hvilket kan hjælpe med at modvirke dannelsen af mælkesyre. På den måde kan kreatin også have stor betydning for musklernes præstation og udholdenhed under en lang og tung træning.

Kreatin forekommer naturligt i musklerne og findes også i fødevarer såsom kød og fisk. Hver dag indtager vi kreatin via maden, men kroppen kan også selv producere en del kreatin, omkring 1-2 gram om dagen. Ved hjælp af et kosttilskud med kreatin får du naturligvis betydeligt højere niveauer.

Hvornår bør man tage kreatin?

I undersøgelser, som er foretaget med kreatin, har man ikke konstateret, at tidspunktet på dagen spiller nogen afgørende rolle for kreatin-niveauerne i kroppen. Du kan derfor tage kreatin på et hvilken som helst tid på dagen. Dog er der et par ting, der er værd at overveje, med hensyn til, hvornår du bør tage kreatin. Hvis du har følsom mave, er det bedst at tage kreatin i forbindelse med et måltid. Desuden forbedrer kreatin glykogenlagringen i musklerne, hvilket betyder, at det kan være godt at indtage kulhydrater sammen med kreatin umiddelbart efter træning.

Kreatin – bivirkninger

Så længe du følger producentens anbefalinger, er der ingen større negative effekter ved at indtage kreatin. Nogle kan opleve lettere mavebesvær, hvis de tager kreatin på en tom mave, så anbefalingen er at spise det i forbindelse med et måltid. Kreatin ændrer ikke det hormonelle eller fysiologiske system og er derfor ikke klassificeret som doping.