Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Kvalitativt og varigt vægttab - vi kender tricksene

Et vægttab vil blive efterfulgt af manglende energi og konstant træthed. Men vi kender tricksene til at gøre det så holdbart og kvalitativt som muligt.

Grundlaget for at tabe sig er at få færre kalorier, end du kommer af med, hvilket ofte kan være lettere sagt end gjort. Både samfundet og miljøet påvirker, hvor meget vi spiser og bevæger os. Mad og drikke er noget, der opfordres til i mange sammenhænge og vi skal heller ikke bevæge os ret meget for at klare hverdagen. Dette kan gøre et vægttab lidt sværere.

5 værktøjer til varigt vægttab

1. Lær dine spisevaner at kende

Det første skridt er at lære dine madvaner at kende. Start med at tænke igennem, hvad du spiser og drikker på en almindelig dag, skriv ned og se, hvor de ekstra kalorier kan komme fra. Snacker du mellem måltiderne? Tager du store portioner og flere gange? Springer du måltider over og kompenserer så for dette senere? Allerede her kan du se ting, du kan ændre.

Det handler om at finde balancen i hvert måltid, og det er lige så vigtigt ved mellemmåltidet som aftensmaden. At spise godt i løbet af dagen, men at slutte af med en pose chips eller slik hver dag, virker ikke. Sørg for at have en god blanding af protein, fedt og kulhydrater, så din krop får den energi, den har brug for. Men skulle det tilfældigvis blive for meget snak en aften, er det ikke alverden! Alle tager skridt, det er menneskeligt.

2. Planlæg din mad på forhånd

Vi er alle gået ind i butikken med rumlende mave og fyldt kurven med mere mad end planlagt. Prøv i stedet at lave en madplan for den kommende uge og lav en fantastisk ugentlig indkøbstur. Det giver dig bedre kontrol og mindsker risikoen for spontane besøg i fx. fastfoodkæden eller at du går i panik over at købe en færdigret i supermarkedet. Lav maden for hele ugen eller i hvert fald et par dage frem. Færdiglavede madpakker gør det nemt at følge planen!

3. Sæt farten ned og hav tålmodighed

Hav ikke travlt! At forvente resultater om et par dage er ikke rimeligt, at tage på i vægt tager tid og også omvendt. Et sundt og varigt vægttab tager tid og kræver tålmodighed. Vær forberedt på, at der ikke sker noget i nogle uger, men lad ikke sådanne plateauer forstyrre dig, men fortsæt med at gøre det, du gør, og vægttabet vil fortsætte.

4. Bevæg dig hver dag

For de bedst mulige resultater er det vigtigt, at du bevæger dig hver dag, da motion øger dit stofskifte. Her kan du finde det, der passer til dig og din livsstil. Måske er det gåture, dans, svømning, fitnesscenter eller blot en hjemmetræning, der virker for dig! Det vigtige er, at du kommer afsted, og at du kommer i gang. Beslut et par dage i forvejen, hvordan du vil træne i næste uge, så vil det være en del af din planlægning og intet, der dukker op i sidste øjeblik, der bliver presset ind i kalenderen.

5. Få en vane

I starten vil motivationen være høj, og den vil fortsætte, når du ser de positive resultater af dit hårde arbejde. Men netop motivation er en følelsesmæssig tilstand, der kan komme og gå. For at lykkes behøver du ikke være motiveret hver dag, dog skal du få de rigtige vaner på plads, såsom kost og motion. Resultaterne kommer kun, hvis du holder dig til din plan og ser målet foran dig.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  Vægttab

Vægttab

Det eneste du skal vide for at lykkes med dit vægttab.
  Vælg det rette kosttilskud

Vælg det rette kosttilskud

Denne guide er for dig, som endnu ikke ved, hvad der passer netop dig bedst.
  Sådan undgår du de mest almindelige faldgruber én gang for alle

Sådan undgår du de mest almindelige faldgruber én gang for alle

Del 6: Holdbare træningsresultater starter med en holdbar livssituation.
  Sådan fungerer CLA og fedtforbrænding

Sådan fungerer CLA og fedtforbrænding

Her sætter vi CLA under mikroskopet for at afklare, om det kan lette din kost.
  Faldende motivation? Bare rolig, vi har løsningen

Faldende motivation? Bare rolig, vi har løsningen

Del 5: Faldende motivation er uundgåeligt, men her er nogle effektive tricks!
  Ny start 2022 - få en god start

Ny start 2022 - få en god start

Del 1: Her er syv tips, der kan hjælpe dig med at holde dit nytårsforsæt!
  Hvad er træning? Et indblik i vores forskellige træningsformer

Hvad er træning? Et indblik i vores forskellige træningsformer

Del 2: Træning er ikke bare at gå i fitnesscenteret, det er meget mere end det!
  5 kosttips til øget fedtforbrænding

5 kosttips til øget fedtforbrænding

5 kosttips til øget fedtforbrænding.
  Fedtforbrænding & Kosttilskud

Fedtforbrænding & Kosttilskud

Læs vores kvikguide til hvordan du effektivt øger din fedtforbrænding.
  Alt hvad du vil vide om omega-3

Alt hvad du vil vide om omega-3

Hvorfor er omega-3 fedtsyrer så omtalte?
  Den rigtige kost til fedtforbrænding

Den rigtige kost til fedtforbrænding

Hvad kræves der for at tabe fedt?
  Rødbede: Sådan påvirker det din udholdenhed

Rødbede: Sådan påvirker det din udholdenhed

Rødbeder er fulde af nitrater, til gavn for dig, der dyrker udholdenhedssport.
  Vælg det rette pre-workout

Vælg det rette pre-workout

Vælg det rette pre-workout, hvad du bør overveje og søge efter.
  Derfor er fedt vigtigt for dig, der træner

Derfor er fedt vigtigt for dig, der træner

Derfor har du brug for fedt, når du træner.
  Tips til at blive kvikket op

Tips til at blive kvikket op

I denne artikel får du tip til, hvordan du bliver mere opmærksom både på kort og lang sigt.
  MCT-fedt er så godt

MCT-fedt er så godt

MCT-fedt har mange fordele, både for dig, der træner, og som vil forbrænde fedt.
  Hvad er ZMA?

Hvad er ZMA?

ZMA består af zink, magnesium og vitamin B6.
  Træning og restitution under en opbygningsfas

Træning og restitution under en opbygningsfas

Ved bulk er det perfekt at øge din styrke og muskelvækst.