Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Stor guide: Derfor har vi brug for vitaminer

Vitaminer er stoffer, som er meget vigtige for os mennesker, og medvirker i forskellige processer i kroppen. Vores behov kan ændre sig afhængig af vores alder, aktivitetsniveau og køn samt om man er gravid eller ammer. Vitaminerne kan groft deles ind i to grupper, fedtopløselige eller vandopløselige.

  • Vitaminer, hvad er det?
  • Vitaminer til dit helbred
  • Fedtopløselige vitaminer
  • Vandopløselige vitaminer

Vitaminer, hvad er det?

Vitaminer er nødvendige for at vi har det godt. De behøves ikke i nogen store mængder, men er livsnødvendige fordi, at vi mennesker ikke selv kan producere dem. Der findes 13 stoffer, der i dag bliver klassificeret, som livsnødvendige vitaminer. Dette antal har ændret sig lidt i årenes løb, da definitionen af et vitamin, har ændret sig. Vitaminerne deles groft op i to grupper efter deres opløselighed og de fedtopløselige vitaminer er A, D, E og K. De resterende vitaminer er vandopløselige.


Vitaminer er nødvendige for, at din krop har det godt og er livsnødvendige, da vi ikke selv kan producere dem.

Det der adskiller de to grupper mest, er deres evne til at lagres i kroppen. De fedtopløselige vitaminer kan lagres i kroppens fedt, hvis du spiser mere end kroppen har brug for, mens de vandopløselige vitaminer ikke kan lagres i kroppen. Derfor bør man tænke lidt mere på kontinuerligt at tilføre de vandopløselige vitaminer til kroppen.

Vitaminer til dit helbred

Man kan se på vitaminer, som små dele i en motor, de kan virke unødvendige, fordi de er så små, men uden dem fungerer motoren ikke. Alle de forskellige vitaminer bidrager til forskellige processer i kroppen. For eksempel indgår mange af vitaminerne i enzymer, som bidrager til kroppens stofskifte og forbrænding, og derfor kan et lavt indtag påvirke vores energi.

C vitamin og E vitamin er lidt specielle, da de blandt andet fungerer, som antioxidanter. Antioxidanter er stoffer, der bidrager til cellernes beskyttelse mod oxidativ stress. C Vitamin er også vigtig for et normalt fungerende immunsystem og for dannelsen af vores skelet. Derudover er C vitamin vigtig for jernoptagelsen, og ethvert indtag af C vitamin kan derfor være godt for kvinder i den fødedygtige alder, da det bidrager til forbedret jern optagelse.

D vitamin er et vitamin, som man let får for lidt af i løbet af vinteren her i Danmark, hvis man ikke spiser nok fisk med højt fedtindhold. Det er nemlig sådan, at en af de måder vi får adgang til D vitamin på er gennem huden, men for at huden skal kunne danne vitaminet i den aktive form, er sollys nødvendigt. Og som vi alle ved, kan sollys være en mangelvare om vinteren i Danmark .

B12 Vitamin og folinsyre er vigtige for dannelsen af de røde blodlegemer, som hjælper med at forsyne alle dele af kroppen med ilt. Det er også dem, der fører kuldioxid fra cellerne og til vores lunger samt udåndingsluften. I og med dette har både har B12 vitamin og folinsyre en vis indflydelse på vores kapacitet og energi. Hvis man har en meget aktiv livstil, så kan det påvirke vores behov for vitaminer i og med, at omsætningen af vitaminer stiger.

Fedtopløselige vitaminer

VitaminHvad gør det for mig?Hvor findes det?
ABidrager til dit syn, hud og slimhindes normale funktion. Betydning i den tidlige del af graviditeten.Indmad, fedt fra mad, mælk samt grønsager og rodfrugter
DBidrager til immunsystemets funktion samt regulering af calciumbalancen i skelet og tænder.Fed fisk og solens stråler
EFungerer som antioxidant, beskyttelse mod oxidativ stress.Kerner, avocado, vegetabilsk olie
KFor blodkoagulation og stærke knogler.Grønne bladgrøntsager, kød, æg

Fedtopløselige vitaminer

 
Vitamin K2 200
 
Core Betacaroten
 
Vitamin D3 5000 IE+
 
Vitamin E
 
Vitamin A 10000 IE

Vandopløselige vitaminer

VitaminHvad gør det for mig?Hvor findes det?
Tiamin, B1Bidrager til metabolismen af kulhydrater og proteiner.svinekød, bønner, ærter og korn
Riboflavin, B2Nødvendig til nedbrydning af fedt, kulhydrater og protein.Kød, fjerkræ, æg og mælk
Niacin, B3Til omsætning af fedt, kulhydrater og protein.Kylling, fisk, kød og korn
Pantotensyra, B5Bidrager til omsætningen af kulhydrater og fedt.Kød, bælgplanter og fuldkornsprodukter
Pyridoxin, B6Vigtig for proteinomsætningen.Animalske produkter og kartofler samt korn
Biotin, B7En del af vigtige enzymer og bidrager til fedtsyreomsætningen.Lever, havregryn, hvedegryn, æggeblomme
Folsyra, B9Til dannelse af nye celler og røde blodlegemer.Lever, mørkegrønne bladgrøntsager, bønner, kikærter
Kobalamin, Vitamin B12Bidrager til dannelsen af blodlegemer og til metabolismen af celler.Fisk, kød, skaldyr, lever og mælk
Askorbinsyra, vitamin CFungerer som en antioxidant og bidrager til beskyttelse mod oxidation og til opbygning af brusk og knoglevæv.Citrusfrugter, bær, grøntsager

Vandopløselige vitaminer

 
Vitamin B6
 
Vitamin C Pulver
 
B12 1000 Methyleret
 
Vitamin C 1000+
 
Vitamin C Bioflavon
 
Vitamin B2 100
 
Vitamin B1 100
 
Vitamin C pH-neutralt
 
Solgar Vitamin C

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej

Lær mere

  Vitaminer til dig, der træner

Vitaminer til dig, der træner

Vitaminer er nødvendige i små mængder, men som er livsvigtige.
  Hvad er C vitamin?

Hvad er C vitamin?

C-vitamin er populært i forkølelsestider og har flere funktioner i kroppen.
  Vælg det rette multivitamin

Vælg det rette multivitamin

Vælg det rette multivitamin!
  5 skäl att äta D-vitamin

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
  STOR GUIDE: ALT DU BEHØVER AT VIDE OM SUNDE FEDTSTOFFER

STOR GUIDE: ALT DU BEHØVER AT VIDE OM SUNDE FEDTSTOFFER

Fedt er et energigivende næringsstof, som vi dagligt indtager.
  Vælg det rette kosttilskud

Vælg det rette kosttilskud

Denne guide er for dig, som endnu ikke ved, hvad der passer netop dig bedst.
  Sundhed og velvære

Sundhed og velvære

Her følger en række råd til øget velvære.
  Derfor er fedt vigtigt for dig, der træner

Derfor er fedt vigtigt for dig, der træner

Derfor har du brug for fedt, når du træner.
  Tips til at blive kvikket op

Tips til at blive kvikket op

I denne artikel får du tip til, hvordan du bliver mere opmærksom både på kort og lang sigt.
  Derfor er chiafrø nyttige

Derfor er chiafrø nyttige

Chiafrø er sunde helse frø fyldt med protein, omega-3 og kostfibre.
  Derfor er aminosyrer gode til din træning

Derfor er aminosyrer gode til din træning

Individuelle aminosyrer en række vigtige biologiske funktioner i kroppen.
  Mad og kosttilskud under graviditet

Mad og kosttilskud under graviditet

Det er ekstra vigtigt at tage sig af kroppen under en graviditet - men hvordan?
  Derfor er mælkesyrebakterier gode for dig

Derfor er mælkesyrebakterier gode for dig

Mælkesyrebakterier modvirker dårlige bakterier.
  Mental forbedring

Mental forbedring

8 effektive tips til hvordan du forbedrer din mentale præstation i hverdagen.
  Vægttab

Vægttab

Det eneste du skal vide for at lykkes med dit vægttab.
  Beta-caroten - sund hudfarve

Beta-caroten - sund hudfarve

Beta-caroten, som gør gulerødder orange, er blevet et populært tilskud.
  Sådan undgår du at blive syg, når du begynder at træne

Sådan undgår du at blive syg, når du begynder at træne

En hård start på træning kan nemt føre til at man bliver syg.
  Sådan opbygger du muskler

Sådan opbygger du muskler

At opbygge muskler kræver hård træning og høje ambitioner.
  Mental præstation

Mental præstation

Effektive tip til, hvordan du forbedrer din daglige mentale præstation.