Inspiration | Kost & kosttilskud | Min malsætning | Træning

Træning og restitution under en opbygningsfas

Under en opbygningsfase, bulk, er det perfekt at benytte lejligheden til at øge din styrke og muskelvækst. Vores ambassadør Daniel Paulsson giver os sine tips til, hvordan vi kan tænke.

Del 1: Dirty bulk eller lean bulk?

Drag fordel af kalorierne

Eksempler til at øge træningsfrekvensen:

  • Øg voloumen: antallet af reps/sæt
  • Tungere vægte
  • Flere øvelser pr. træning
  • Flere træningsdage

Da en bulk består af et kalorieoverskud, vil din krop have en overflod af energi. Dette er en perfekt periode at drage fordel af for at maksimere din muskelvækst såvel som din styrke. Derfor anbefaler jeg at øge din træningsfrekvens.

Øg din styrke under bulk

Min personlige favorit er at koncentrere mig om at opbygge min styrke i de grundlæggende øvelser som deadlift, knæbøjninger, bænkpres og militærpres. Dette skyldes, at du i en periode med vægttab (deffning) let mister styrke i disse øvelser, når musklerne ikke får nok energi i modsætning til en periode med bulk, når du i stedet har et overskud af energi. Derfor mener jeg, at det er vigtigt at kompensere for den tabte styrke og også sigte mod at blive stærkere end før.

Manden i et fitnesscenter gør sig klar til at løfte et deadlift. Benyt lejligheden til at øge din styrke i grundlæggende øvelser med for eksempel tungere vægte eller flere reps og sæt.

Balance mellem træning, restitution og søvn

Hvad mange mennesker glemmer er, at musklerne ikke vokser under træningen, men i genopretningsfasen, det er når de brækkede muskler repareres, vokser og bliver stærkere end før. Det er derfor vigtigt at give kroppen nok hvile og lade den komme sig. Normalt når du taler om hvile, er det planlagte hviledage, du tænker over først, men det er selvfølgelig også vigtigt at lytte til din krop og hvile, når du faktisk føler dig udmattet. For at fremskynde opsvinget i løbet af en hviledag, anbefaler jeg en gåtur eller lignende træning med lav intensitet, at pumpe rundt i blodet i kroppen og dermed iltede de brækkede muskler.

Men det vigtigste af alt når det kommer til hvile og bedring er din søvn. At lade kroppen slappe af i 7-8 timer hver nat er nødvendig for at give kroppen de rette betingelser for at vokse. Søvn er en superkaft, som er utroligt vigtigt at drage fordel af.

Muskelopbygning og genopbygning

 
BCAA med Koffein
 
Core Casein
 
Core Creatine
 
Core Creatine Pro
 
Core BCAA Powder
 
Core EAA Powder
 
Core Gainer
 
Core Protein Pro

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej